Thursday, September 11, 2014

9 likes til kommentaren for "Permakultur er løsninga på alt"

Mange er i dag opptatt av likes, særlig unge jenter. For min egen del er det lenge sida jeg gav opp å bli likt, og de som blir likt blir stort sett dette grunnet status og utseende, noe som jeg ikke ser særlig poeng i. Allikevel, 9 likes er sjelden kost, og jeg må innrømme at innerst inne satte jeg pris på å for en sjelden gang bli så godt likt.

Anbefaler forøvrig på det varmeste den supre artikkelen:

- Permakultur er løsninga på alt

Min kommentar:

Hyggelig å se at Eivind fortsatt holder koken, jeg var med ham på kurs i Hugelkultur og hørte et foredrag av ham under permakulturfestivalen i Hurdal i fjor. Han var like engasjert og intenst brennende som en vekkelsespredikant, som jeg møtte mange av i oppveksten. Permakultur er virkelig det glade budskap, uansett hvilken religion man tilhører.

Det er en stor oppmuntring å se hva dere har fått til i Bærum! Selv har jeg ikke fått til en tøddel av permakultur der jeg bor siden jeg tok mitt PDC-diplom i Sverige i 2011, med unntak av et plommetre jeg har omplantet 3 ganger, et under at det har overlevd. Nå er jeg så sliten av å bekjempe neuroergonomiske blundere og anti-permakultur, at jeg enten vil flytte til et sted i utlandet med tradisjonell urbanisme, eller isolere meg på landsbygda i påvente av et natursamfunn. Bor for tida på slektsgården i Hurdal, men her er trafikken så intens og sinnssvak at jeg ser det som nær umulig å satse her. Fatter ikke at 2500 mennesker kan produsere så mye trafikk, og når rånerne drar på jobb til Gardermoen i 4-5 tida om morgenen og akselrerer fra 0-100 på 5 sek. med bassanlegg som hører hjemme på en Rolling Stones-konsert, blir det for mye for en dypøkologisk totning.
Systemet vi er inne i er som en løpsk bøling på sikker vei mot stupet. Det er absolutt ingen måte å snu det innenfra. Her kommer permakultur inn ved å bruke naturen som gjeteren som plystrer et par kjappe meldinger til gjeterhunden som på null komma niks snur hele flokken. Det er naturen som kommer til å berge oss, men da må vi alliere oss med den og la den redde oss. Vi er det mest destruktive vesenet på jorden, men vi kan bli det nyttigste. - Eivind Bjørkvåg
Et hovedpoeng i permakulturen er å se etter mønstre og sammenhenger, i det store og det små, både for menneske- og natursystemer og ineraksjonen mellom disse. Selv ser jeg på Terje Bongard som en av norges største permakulturister, da han ønsker å benytte to meta-mønstre i naturen, handikapprinsippet og inngruppa, for å organisere bærekraftige menneskesystemer. Dessverre fikk jeg nylig vite at Bongard ble så sliten etter nedturen med MEDOSS at han vurderer å trekke inn årene: http://blog.p2pfoundation.net/...

Men vi får gjøre som profeten Jeremia da hans folk ble ført i fangenskap til Babylon, han plantet et tre. Et lite bidrag i en storpolitisk verden, men det eneste fornuftige Jeremia fant å kunne foreta seg når alt syntes svart.

Ps! Mens jeg skriver dette skjærer det meg i sjela når folk knuser glass i glasskonteinerne utenfor COOP i Hurdal: http://commons.wikimedia.org/w...

Hvis noen i Hurdal økolandsby leser dette, vennligst ikke knus glass i kontainerne ved miljøstasjonen ved COOP. Dette genererer en fryktelig miljøfiendtlig støy. Vi blir nok også boende her med vår datter nr. 2 som kommer neste måned, og trenger litt ro.

Jeg kommer til å gjøre alt i min makt for å innføre mine døtre i permakulturen, bedre framtidshåp kan jeg ikke gi dem!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...