Friday, September 20, 2019

Walking the Lake Mjøsa Land IV

Fikk lyst til å ta en liten sykkeltur i går kveld, da været ble riktig flott etter regnværet. Tok turen om Nøklebyvegen, så over om Røyslidalen og ned igjen om Bråstaddalen. 15 brukbare fotografier ble det, langt over forventningene.

På mange vis er det surrealistisk å sykle omkring i Toten-landskapet i vår tid. Derfor er det så ekstra viktig å hegne om bruddstykkene, samt ikke minst å forsøke å forevige dem på kamera-sensoren, før de blir borte.

Da det ble såpass mange bilder, lar jeg denne kveldsturen om Kolbu avslutte vår fjerde vandring i Mjøslandet sammen.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

-Wikimedia.


En liten perle i kulturlandskapet:-)

-Wikimedia.

Lenaelva er virkelig flott her den renner gjennom Røislidalen!

-Wikimedia.

Låvesvalene har begynt å samle seg.

-Wikimedia.

Denne gangen fikk jeg skikkelig skarphetsdyp over byggåkrene etter Nøklebyvegen:-)

-Wikimedia.

Ikke noe er som å sykle på grusveger gjennom frodig kulturlandskap!

-Wikimedia.

-Wikimedia.

Garveribekken.

-Wikimedia.

Kveld over Kolbu fotografert fra høydedraget mellom Lensbygda og Kolbu på Toten. Fikk så vidt fanget de aller siste svake lysstrålene over byggåkeren, før jeg pakket kameraet godt ned i sekken og syklet raskt hjem, da jeg begynte å bli litt kald på tærne, med blaute sandaler.

-Wikimedia.

Da var sykkelturen om Kolbu unnagjort. Til slutt finner vi et bilde fra Lenaelva ved Kloppen, som vi også passerte i Røislidalen. Håper du blir med videre på vår femte vandring i Mjøslandet!

Lenaelva ovenfor Kloppen-brua. Helt øverst i bildet kan man se silhuetten av fire silender, som jeg skremte oppover elva da jeg kom. Vannkanalen til Kloppen Trevare gikk vel inn til høyre her en gang i tiden, og da de tørrla denne for rensking, var det ikke få storørreter de plukket opp.

Fotografiet er tatt med min 50 mm EF-linse med MC11-adapter, denne er litt svak for kromatiske aberrasjoner, så jeg var redd det skulle bli mye av dette i rislingen over vannflata, men det var godt innenfor.

Selv har jeg en lang industrihistorie fra to slektsgrener etter Lenaelva, og det er litt pussig å fotografere denne elva og å være helt satt utenfor denne lange industri-elvetradisjonen. Men det er ingen som bryr seg om tradisjoner lenger, det er kun karrière og konsum som gjelder i våre dager, husmannstroens to kardinalsynder.

Men heldigvis finnes det enkelte som har våknet, som overklasse-advokaten James Kalb fra New York, som la hele sin klasse for hat og har viet sitt liv til å kjempe for tradisjonenes gjenkomst.

-Wikimedia.

Vår fjerde vandringen i Mjøslandet velger jeg denne gangen ikke å starte med en video av Nigel Danson, men av foto-ekteparet Tony & Chelsea Northrup. De kan virke litt kalde og overfladiske, men jeg synes de her deler noen virkelig gode foto-tips. Dessuten må jeg innrømme at jeg misunner Tony hans foto-interesserte kone ikke så reint lite. Intet er bedre enn delt pasjon!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...