Sunday, January 13, 2019

MC11 - tur etter Olterudelva

Tok en liten trimtur etter Olterudelva sammen med min 50 mm f1.4 EF i dag, for å prøve ut Sigma MC11-adapteret litt til.

-Wikimedia.

Dette er fosseskum som har frosset til is.

-Wikimedia.

Et forlatt traktoregg. Kanskje ble mora drept av krypskyttere?

-Wikimedia.

-Wikimedia.

Nygardsæterbrua. Jeg valgte å gå over isen.

-Wikimedia.

Jevn stigning i Øverskreien.

-Wikimedia.

Opp mot Vestby, hvor Mina i sin tid inviterte forbipasserende inn til grendas beste rabarbra-pai.

-Wikimedia.

Låven i Holmstadengen.

-Wikimedia.

Konklusjonen så langt er at MC11-adapteret fra Sigma gir utmerket billedkvalitet uten ekstra vignettering. Imidlertid fungerer ikke autofokus like smertefritt som for original FE-optikk, bl.a. på låven i Holmstadengen, som jeg fotograferte i lite lys på f2, var det kun ovenstående bilde som ble skarpt. Dette kunne vært greit hadde adapteret taklet DMF (Dynamisk Manuell Fokus).

Gjorde Mark Gailer oppmerksom på denne mangelen, hvoretter han prioriterte denne oppdagelsen i kommentarfeltet.
Unfortunately I don’t own any Canon lenses to test this out - sounds like a question for Sigma, it is in their best interest to resolve this with a firmware update for their adapters if they want to sell ultra wide-aperture lenses that are easy to fine-tune the focus. - Mark Galer
Det er derfor en viss sjanse for at dette blir plukket opp av Sigma og at de kommer med en firmware-oppdatering for DMF. Av denne grunn beholder jeg linsa ut året. Imidlertid setter jeg den tilbake på hylla, og setter adapteret fast på min EF 100 mm f2.8 Macro, som jeg uansett tenkte å kjøre helmanuelt.

- How to Avoid Blurry Photos

I høst har jeg i vanvare kommet til å fotografere i Auto ISO Fast, men etter at jeg ble klar over denne innstillingen har jeg nå prøvd å fotografere håndholdt med Auto ISO Slower og Slow. Mark Galer fotograferer på laveste auto-lukkertid for håndholdt landskapsfotografi, men ser dessverre at for egen del må jeg nok tilbake til Auto ISO Standard, i alle fall for tur-vinterfotografering.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...