Friday, December 20, 2024

Fractally Beautiful Photos & Deskaleringen av Totenåsen

Det er ikke snakk om at vi blir i Norge, før man har fått ned vindkraftverket over Odalen!

Fordi kan man ikke gå tur over Tjuvåskampen, da faller jo hele vitsen med Norge sammen. Dessuten er det fra Tjuvåskampen man kan ta de mest storslagne landskapsbildene på Totenåsen, hvor utsikta sørover mot Hurdalen nok er det aller flotteste og mest panoramiske landskapet vi har, eller da hadde, på åsen vår.

Hvor da med dette den fraktale variasjonen av Totenåsen har blitt kraftig redusert, da den største fraktale enheten eller skalaen vel egentlig har blitt helt borte for min del, da jeg ikke orker å gå over Tjuvåskampen lenger.

Slikt smerter for en landskapsfotograf, hvor Spencer Cox med denne artikkelen gir oss en større innsikt i hvorfor det smerter slik.

Samtidig er Tjuvåskampen den flotteste åsen å ta bilder av, både nede fra bygda, men også oppe på Tjuvåsen, slik som her.

Men det blir jo bare sørgelig da, å fotografere Tjuvåskampen, når man vet at man ikke kan komme opp der igjen, for å nyte den aller mest spektakulære utsikta vår, fra hjertet av Totenåsen.

Abbortjern Lake up in the Totenåsen Hills covered with ice. Tjuvåskampen Hill in the background. Norway. Stock-bilde | Adobe Stock

Denne artikkelen av Spencer Cox i Photography Life synes jeg er fraktally bra!


Cox stiller seg alltid følgende spørsmål:

"They are: “What makes a good landscape?” and “What makes a good landscape photo?”"

Med dette mener Cox at man kan la seg inspirere av landskapet på alle skalaer!

Slik har jeg ikke tenkt på det før, men dette var vel grunnen til at jeg ble så forelsket i Skjolden, hvor nok landskapet langt overgår hva vi finner i Yosemite!

"I took all the photos above in Yosemite, and you can see how much inspiration it offers beyond the classic photos. That’s why the best places for landscape photography, at least as I see them, all have a component of fractal beauty. You could throw me in Yosemite with the assignment to only take abstract photos, and I doubt I would ever run out of inspiration. The same would be true if you told me to capture just towering mountains, just trees, just intimate landscapes, just waterfalls…

Not only does fractal beauty result in a greater variety of photos, but it also allows you to take photos that match your inspiration at a particular moment. For example, on my most recent trip to photograph Colorado’s fall color season, I felt inclined to focus on details and intimate landscapes much more than I had in the past, when the bigger landscapes had taken center stage. And the fractal beauty of the location made it possible." - Spencer Cox

Da vi var i Skjolden sommeren 2024 gikk vi opp til Fuglesteg, som er en av de mest kjente fjellhylle-gårdene, men det er jo massevis av slike gårder i Sogn og Fjordane, forlatte og ikke forlatte. Om sommeren er det servering, hvor man får kjøpt hellekaker, som jentene fremdeles er overbevist om at bare var pannekaker.

Det er nok ikke noe sted i verden som overgår Skjolden og aksen Sognefjorden-Skjolden-Fjellregionen, når det kommer til fraktal variasjon.

Jeg ser nå at det var denne fraktale variasjonen, som overmannet meg da jeg forsøkte å nå Høgronden sommeren 2024. Jeg ble jo bare løpende rundt omkring, hvor jeg fotograferte alt fra storslåtte panoramaer til fascinerende steiner til trær og mose og sopp.

Så å ha Skjolden som fotografisk base, det må jo være himmerik på jord!

View towards the old mountain farm Fuglesteg by Skjolden in Sogn og Fjordane, Norway. A popular tourist and hiking destination. Stock-bilde | Adobe Stock

"Fractal beauty is the idea of beauty on many different levels. Like a branching tree or the crystals of a snowflake, fractally beautiful photos are interesting whether you look at the microscopic level or at the full picture.

To me, there are two ways to interpret the idea of fractal beauty. One relates to the landscape itself, which may have a multitude of interesting subjects both large and small; the other relates to the photo, which benefits from having interesting elements in every aspect of the composition." - Spencer Cox

Fraktal skjønnhet i Olterudelva i adventstida 2024.

Ice structures of the Olterudelva River, Toten, Norway, in December. Stock-bilde | Adobe Stock

Det var godt vi fikk besøkt Sognefjorden sommeren 2024, både fordi vi fikk en slik flott innføring i vår historie herfra av Petter-Jon, men også fordi jeg nå kan sammenligne den fraktale skjønnheten her, med den i Nouvelle-Aquitaine, hvis vi kommer oss nedover sommeren 2025. Det skal bli veldig interessant å sette disse to landskapene opp mot hverandre, på bakgrunn av artikkelen til Spencer Cox! Det vil selvsagt være herlig hvis jeg finner at den fraktale variasjonen i aksen Pyreneene-Biscayabukta-Dordogne, er på høyde med aksen Sognefjorden-Skjolden-Fjellregionen😌

Allikevel, selv om Nouvelle-Aquitaine svarer til forventningene, tror jeg nok at jeg kommer til å besøke Skjolden, fram til Sognefjorden blir ødelagt av vindkraften. Deretter er det over og ut for godt😡

Til slutt vil jeg nevne at jeg ser etter alle de 15 egenskapene for helhet, både i landskapet og i fotografiet. Disse har PermaLivs gode venn, professor Bin Jiang, som er en av mine medalexandrinere, beskrevet i hva han uoffisielt kaller for et "Beautymeter":


Deskaleringen av Totenåsen


Da jeg våknet i dag kom jeg på at hva vi har med å gjøre er en deskalering av Totenåsen, hvor de øvre skalaene i skaleringshierarkiet er kraftig kuttet. Dette er meget alvorlig, fordi dess høyere man kommer opp i et skaleringshierarki, dess større er fraktalene. Dette betyr at ved tapet av Tjuvåskampen for PermaLivs fraktale landskapsfotografi, har en meget høy andel av Totenåsens fraktale landskapsmasse, blitt kuttet vekk. Egentlig er det kun et område omkring Borgenkampen, som står tilbake, men dette er da skogsfotografiet innenfor de lavere fraktale skalaer.

Eksempel på skogsfotografi innenfor de lavere fraktale skalaer ved Borgenkampen. Vi finner fremdeles massevis av fotografiske muligheter innenfor disse mindre fraktale skalaene på Totenåsen, men de øvre fraktale skalaene er allikevel dominerende i prosentandel. Hvor hele toppen av den fraktale landskapsskalaen nå er kuttet vekk, ved tapet av Tjuvåskampen i hjertet av Totenåsen.

The brook between Fiskelausen and Veltfiskelausen lakes in the Totenåsen Hills by fall. Stock-bilde | Adobe Stock

Nikos Aron Salingaros har skrevet mye godt om skaleringshierarkier og fraktal ladning:

APPLICATIONS OF THE GOLDEN MEAN TO ARCHITECTURE
 
"To apply universal scaling to what we make Nikos has given us several tools, some very accurate but which take more time, and some more approximate but faster. They all come out with about 2,618, and are so related to the golden mean. Scaling coherence is essential, because all natural environments obey this law, and if we contradict it we contradict ourselves. It’s essential to pay extra attention to the human scale, ranging from two meters down to two millimeters. One of the many tragedies of modernists is that they are completely neglecting the human scale, regarding it as “clutter”." - PermaLiv

Fractal Art and Architecture Reduce Physiological Stress

"I tillegg er det stadig mer data som tyder på at menneskesinnet trives best med husfasader og omgivelser som har en fraktal ladning på D=1,4. Dette er eksakt den fraktalverdien man finner i savannelandskap, hvor mennesket utviklet seg." - PermaLiv

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...