Wednesday, June 12, 2019

Det homogene Mjøslandet

Var litt stresset da jeg tok dette bildet og glemte derfor å justere ned blenderen, slik at jeg kunne fått litt lavere iso. Men det viktigste er at fotografiet ble tatt, selv om det var i en forbifart.

Synes trekløveret kua som søker ly for regnet under selja med harva, gjorde seg ganske godt.

Her i beitemarka kan man se hvor steinete jorda var for våre forfedre her i Øverskreien. De var noen galninger som gikk på dette her med rå muskelkraft.

-Wikimedia.

Within our lifetime, people like this will no longer exist. In 500 years, the mountains around us will still look the same. But cultures evolve and change. Sometimes rapidly. 100 years ago, there were thousands of tribes, languages, and unique traditional customs. We are quickly losing this diversity; within the next 100 years, most indigenous cultures will be gone or assimilated. With every distinct way of thinking that is lost, the world loses a little bit of richness.

Globalization is ultimately a good thing; it’s helped spread technology, elevate millions out of poverty, and bring education to the masses. As a whole, globalization has enabled today’s population to collectively live healthier, longer lives and have a better standard of living than ever before.

But globalization is leading to homogenization. In the coming decades, civilization will transform into a one-world monoculture. Along with this progress, we will lose vast quantities of knowledge, diverse ways of thinking, and cultural differentiation.

Two hundred years ago, much of the world was still relatively isolated and inaccessible. A century from now, the entire world will be interconnected; isolated and distinct groups of people will no longer exist. This moment is an extraordinary window of opportunity to document some of the last remaining independent traditional communities before they’re gone forever. - Leif Steiner

Steiner skildrer kulturtapet i verden på en god måte. Selv ble jeg lagt for hat både av kommune og totibanerne fordi jeg ønsket å videreføre husmannstroen i engene, som vel var av de siste genuine kulturer på Toten. Personlig mener jeg Totenpark-prosjektet er noe ordentlig svineri, men underordner man seg ikke de globale visjonene til Le Corbusier og DSAK (Den Snakkende Akademiske Elite), blir man stemplet som en trussel og reaksjonær.

Derfor er eneste mulighet å eksponere de siste rester av husmannstroen på kamerasensoren, da jeg ikke fikk lov til å videre-eksponere mine forfedres tro i enga mi. Slik jeg ser det er mjøslandskapet meningsløst uten engene, Mjøslandets høylys, sammen med kulturelva si. Men da man er utstøtt som deplorabel og nymoderne husmann, har man intet å stille opp med. Man får bare innse at hovdetroen har overtatt for husmannstroen, og at jeg er den siste som forstår min kultur. Når jeg dør, dør den siste rest av genuin kultur ut ved Mjøsa.

Kanskje vil noen gripe fatt i de minnene jeg etterlater med mine fotografier en vakker dag? Kan det komme nye generasjoner som verdsetter tradisjoner? Skulle det være andre enn meg som ønsker seg tilbake til et tradisjonalistisk samfunn, vil jeg anbefale James Kalb. Ingen analyserer den progressive liberalismens tyranni bedre enn ham!

Natt & Dag fotografert i motlys på den gamle kjørbrua i Grythengen. Redigert i Capture One med nytt "skogsfilter". Ellers synes jeg den eldgamle makrolinsa mi gir gode farger, litt svak på kromatiske aberrasjoner, men imponert med tanke på at den har ligget i fukt og kulde i den gamle hytta mi i flere tiår:-)

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...