Thursday, May 2, 2019

Såpeboblebokeh

Fotografert ved Steinbergsbekken på Stenberg friluftsmuseum.

PermaLiv har nå hundrevis av fotografier i arkivene fra Toten og Mjøslandet, mange på et meget høyt nivå, både teknisk og komposisjonsmessig. Trenger du bilder til et prosjekt e.l., ikke nøl med å ta kontakt! Det beste er nok at de printes i samarbeide med JapanPhoto på Lillehammer, som nå Toten fotoklubb også benytter seg av.

Fra høsten 2018 begynte jeg å fotografere i RAW med mitt a7III, som har den beste sensoren i lavlys, og som er et fantastisk vinterlys-kamera.

-Wikimedia.

I think the Tamron's out of focus effect is known as "soap bubble bokeh," where the balls are ringed with a brighter outline. It's like a zoom lens version of the trioplan 100. It's definitely a love it or hate it sort of effect, and probably a defect for bokeh snobs...but I love it.  I don't think I'd want it on every lens I own, but it gives the Tamron 28-75 more character than most other general zooms. Also worth noting is the psuedo macro capability of the lens; it's one of the things that makes it so damn versatile! - Nick

Dette var pussig, bildet ovenfor hadde jeg tenkt å slette, nettopp fordi jeg syntes bokeh'en lignet på såpebobler. Så leser jeg tilfeldigvis kommentaren til Nick dagen etterpå, og ser fotografiet med nye øyne.

Da jeg ble kastet hodestups ut av fabrikken min etter 20.000 kubikk plank, var det med beskjed om at jeg fikk se å komme meg ut av denne bobla jeg lever i, dvs. husmannstroen. Selv hadde ikke mine medaksjonærer sendt en eneste kubikk plank gjennom kløyva, så muligens levde de også i en boble? Kanskje har den sprukket nå?

Uansett, vi hevdes å leve i boblesamfunnet, hvor, når boblene støter inn i hverandre, så sprekker de. Men min husmannstro har ikke sprukket, selv om jeg er den siste i landet som nå lever i denne bobla, faktisk har den heller styrket seg. Men i disse dager, hvor boblesprekking har blitt den nye folkesporten, hvor det gjelder å stikke hull på hverandres bobler, hvor hatistnåla er av de mest fryktede våpen, ville det ikke vært bedre om vi begynte å se på hverandres bobler som bokeh-bobler, som sammen danner en vakker, slørete bakgrunn til livet?

– Du lager din egen, personlige modell av virkeligheten


Kommentaren til Nick var å finne under videoen ovenfor, hvor Dave McKeegan gjør den beste oppsummeringen av hverdagslinsa mi til nå. Det blir nok til at jeg også bestiller nestemann ut i Tamrons treenighet, dvs. 17-28 mm, som er rett rundt hjørnet. Så spørs det om jeg skal vente på Tamrons tele-versjon, som muligens blir 75-210 mm? Får denne stabilisering i linsa? For telelinser har IBIS mindre effekt, hvor linse-stabilisering er å foretrekke. Hva som er viktig å være klar over er at man ikke kan legge sammen stabiliseringen i linsa med den i kameraet, f.eks. 5+4=9. Hva som skjer er at to akser kuttes fra IBIS, slik at man henter to akser fra linsa og tre fra IBIS. Summen blir allikevel en 5-akset stabilisering, men den blir mer effektiv av å hente to akser fra linsa ved telefoto. Kanskje gjør derfor Tamron det geniale trekket å bygge ei telelinse med kun to akser?

En fordel med Tamrons små linser, i tillegg til at de blir enklere å bære og ikke vekker uønsket oppmerksomhet, er at de vil være mer stabile på et lett reisestativ. En ulempe er naturligvis at de ikke er støv- og værtettet. Dette kan på ei zoom-linse medføre økt risiko for støv både på sensoren og i linseelementet.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...