Hei!
Kom til å tenke på at da titandioksid er hovedingrediensen i kvit maling, og titan er et innskuddsmetall, er dere da helt sikre på at et polarisasjonsfilter ikke vil ha en effekt av refleksjoner fra titandioksid?
"Titan er et lett, sterkt og fleksibelt innskuddsmetall med en sølvaktig glans."
https://no.wikipedia.org/wiki/Titan_(grunnstoff)
"Titandioksid brukes for det meste som et pigment, da det er et av de beste hvite fargepigmentene som finnes, med en meget høy brytningsindeks som tillater høy refleksjon av rent lys."
https://no.wikipedia.org/wiki/Titandioksid
Mvh,
Mottok svar fra Stavanger foto:
Utrolig hvordan Nigel Danson ser mønstre i naturen, og med denne videoen springer han ut av det fotografiske og blir lik en Christopher Alexander, som utforsker skjønnheten i kosmos. Landskapsfotografi er virkelig lærerikt for å forstå storheten i landskapet, denne åpenbaringen av Gud og kosmos som vi mennesker nå er så ivrige etter å ødelegge, fordi vi ikke lenger forstår annet enn pengeverdier og konsum.
Sliter for tiden med problemet med utbrente kvite bygninger i landskapet. Hva hjelper det med graderte ND-filtre for himmelen, hvis hus og plastballer allikevel blir liggende som utbrente prikker i landskapet? Bør jeg kun satse på et enkelt polarisasjonsfilter og håpe på at dette reduserer refleksene (det gjør det ikke, se kommentar på toppen), sammen med ukomprimert RAW og å legge histogrammet til venstre? Man kan benytte bracketing, men C1 tar ikke dette, og Lr CC blir så matt i forhold. Hadde Nik Collection fungert som et plug-in til Lr CC kunne det vært mer aktuelt. Et alternativ er å kjøpe Elements, som tar Nik, men Lr CC → Elements → Nik Collections blir litt av en prosedyre.
Så nei, det skal ikke være lett. Men med fotografiet som den eneste gjenværende aktivitet som gir mening, får man bare stå på. Takket være Nils Faarlund, som reddet Totenåsen Skyline, kan jeg i det minste leve som Mjøslandets tårefotograf.
- Making the Garden — Christopher Alexander
"Titan er et lett, sterkt og fleksibelt innskuddsmetall med en sølvaktig glans."
https://no.wikipedia.org/wiki/Titan_(grunnstoff)
"Titandioksid brukes for det meste som et pigment, da det er et av de beste hvite fargepigmentene som finnes, med en meget høy brytningsindeks som tillater høy refleksjon av rent lys."
https://no.wikipedia.org/wiki/Titandioksid
Mvh,
PermaLiv
Mottok svar fra Stavanger foto:
Hei, Øyvind!
Foreløpig er ikke V6 kommet i noen av kitene (Nisi). Der er det V5-holderen som følger med. Jeg regner vel med at det kommer nye kit med V6-holderen etter hvert, men har ikke fått noen konkret informasjon om når.
Når det gjelder polarisasjonsfilter så vil ikke det ha noen spesiell effekt på hvite hus. Polarisajsonsfilteret tar bort såkalte polariserte refleksjoner, slike som forekommer i glass, metall og vann. På hvite hus vil det ikke ha noen annen effekt enn at du kanskje mister et blendertrinn, men DA vil jo et ND-filter gjøre samme nytten. I slike tilfeller er du nok avhengig av å eksponere slik at det ikke blir utbrent og heller jobbe litt med råfilen i etterkant for å hente inn detaljer i både hus og landskap.
--
Med vennlig hilsen,
Stavanger foto
Polarisasjonsfilter hjelper derfor ikke mot utbrente bygninger, våningshus og ikke minst plastballer, som er helt forferdelige å få inn i landskapsbildene. Ikke bare er disse traktoreggene stygge i seg selv, samt at det ligger fragmenter av landbruksplast overalt i kulturlandskapet, men de brenner ut noe helt fryktelig i landskaps-fotografiene.
Det eneste man kan gjøre ser ut til å være å legge histogrammet til venstre, hvor man kjører ukomprimert RAW. Samt selvsagt bracketing, men dette er ikke mulig i Capture One. Samtidig viser dette hvor viktig det er med en sensor med stort dynamisk spenn.
Sony A7III dynamic range is amazing and near about 12 stops same as of Sony A7R III. And, on the same side the ISO Sony A7 III is offering more ISO range at the end. Making it a even better than of A7R III. - New Camera
Derfor, selv om Canon kommer med super optikk og trolig en 65 MP sensor til høsten, hjelper ikke dette hvis de ikke slår Sony på dynamisk omfang. Ja, med høyere oppløsning blir det bare enda viktigere med et godt dynamisk spenn!
Noe som er svært pussig er at for gule blomster er Lr CC overlegent C1, mens for alle andre blomsterfarger er det motsatt. En glede er at min eldgamle macro-linse fungerer utmerket med MC11-adapter på min a7III😉 -Wikimedia. |
You are the Christopher Alexander of photography! You see such amazing patterns everywhere! It's so brilliant. Love Alexander's "The Nature of Order" and his pattern theories, but your work is really supplemental to Alexander's work. This lecture is simply brilliant! - PermaLiv
Utrolig hvordan Nigel Danson ser mønstre i naturen, og med denne videoen springer han ut av det fotografiske og blir lik en Christopher Alexander, som utforsker skjønnheten i kosmos. Landskapsfotografi er virkelig lærerikt for å forstå storheten i landskapet, denne åpenbaringen av Gud og kosmos som vi mennesker nå er så ivrige etter å ødelegge, fordi vi ikke lenger forstår annet enn pengeverdier og konsum.
Sliter for tiden med problemet med utbrente kvite bygninger i landskapet. Hva hjelper det med graderte ND-filtre for himmelen, hvis hus og plastballer allikevel blir liggende som utbrente prikker i landskapet? Bør jeg kun satse på et enkelt polarisasjonsfilter og håpe på at dette reduserer refleksene (det gjør det ikke, se kommentar på toppen), sammen med ukomprimert RAW og å legge histogrammet til venstre? Man kan benytte bracketing, men C1 tar ikke dette, og Lr CC blir så matt i forhold. Hadde Nik Collection fungert som et plug-in til Lr CC kunne det vært mer aktuelt. Et alternativ er å kjøpe Elements, som tar Nik, men Lr CC → Elements → Nik Collections blir litt av en prosedyre.
Så nei, det skal ikke være lett. Men med fotografiet som den eneste gjenværende aktivitet som gir mening, får man bare stå på. Takket være Nils Faarlund, som reddet Totenåsen Skyline, kan jeg i det minste leve som Mjøslandets tårefotograf.
- Making the Garden — Christopher Alexander
Våre forfedre levde lik fjær i landskapet, de var Mjøslandets kvite blodceller, hvor alt de berørte ble leget. Vi lever lik slegger, vi slår ihjel alt våre fedre overlot til oss, vi er lik multiresistente gule stafylokokker, alt vi berører blir sykt og dør. Enga mi, grenda mi, den urbane landsbyen min, byen min, Mjøslandet mitt. Alt dør nå, alt har blitt en parodi, en fornærmelse mot våre forfedre, Gud og fedrelandet. Kun fragmenter er tilbake, og snart forsvinner disse også, i dansen rundt Hovdetoppen. Bare i fotografiet lever fragmentene videre, bitre minner for våre barn og barnebarn, fratatt all skjønnhet, mening og håp.
Tar med denne også, da First Man risikerer å miste synet. En utrolig likandes fyr! Hva er verst, å miste synet eller å miste landskapet sitt? I disse dager er mange mennesker fortvilet fordi de mister sitt landskap, særlig grunnet monstrøse vindmølleparker. På Gjøvik mistet vi Hovdetoppen og folkestiene i Øverbymarka. Her har jeg mistet engene og Østhøgda.
Å miste sitt syn og å miste sitt landskap, er to sider av samme sak. De som hogg ned Hovdetoppen, de som bygger ned Finnskogen med monstermøller, kunne like gjerne stukket glødende jern inn å øynene på oss. Bødler er de uansett!
Kvitveisen bryter fram i vegkanten. -Wikimedia. |
Tar med denne også, da First Man risikerer å miste synet. En utrolig likandes fyr! Hva er verst, å miste synet eller å miste landskapet sitt? I disse dager er mange mennesker fortvilet fordi de mister sitt landskap, særlig grunnet monstrøse vindmølleparker. På Gjøvik mistet vi Hovdetoppen og folkestiene i Øverbymarka. Her har jeg mistet engene og Østhøgda.
Å miste sitt syn og å miste sitt landskap, er to sider av samme sak. De som hogg ned Hovdetoppen, de som bygger ned Finnskogen med monstermøller, kunne like gjerne stukket glødende jern inn å øynene på oss. Bødler er de uansett!
Bekkeblom i Sundvika ved Mjøsa. -Wikimedia. |
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.