Thursday, May 9, 2019

Urban sult i et post-kollapset land

-Wikimedia.

The principles that order the built environment matter, because man is rational and symbolic. To act in a human way we must identify, classify and interpret experience quickly and consistently. That means applying coherent rational principles. We may be unaware of those principles, just as we may be unaware of the grammar of our own language, but we have them and live by them, and we pick them up from the symbols that surround us. We surround ourselves with things that make sense to us. Conversely, we learn to make sense of life by means of symbolic representations of how things are. We are immersed in a built environment that teaches us the principles that inform it. - James Kalb

Den siste tiden har det blitt meget klart for meg at vi lever i et post-kollapset, hedonistisk land, med den følge at all urban og rural kultur er utslettet. Selv om jeg forsøker å skåne meg selv fra alt hatpratet i dagsavisene, ikke minst lokalavisene, som Oppland Arbeiderblad og Totens Blad, hender det øynene faller på enkelte innlegg når jeg fyrer opp. Bør finne meg andre oppfyringsmidler enn lokalavisene, da selv disse små dosene av hedonistisk hat man får når man fyrer opp om morgenen, kan være nok til å sette en sliten, gammel empat ut av balanse for resten av dagen.

I Gjøvik er det helt ufattelig hvordan hedonistiske, selvpromoterende, profittjagende narsopater og liberale tyranner har overtatt byen. Særlig Hovdetoppen, villmarksfjellet midt i byen, som nå ligger der barbert og klart til å skjendes. De fortsatte med å ta friluftslivsområdene våre i Øverbymarka, for deretter å bygge ned Huntonstranda, hvor vi kunne fått Mjøsparken. Men disse menneskene er ikke var annet enn seg selv, et kjernebudskap i liberalismen, det finnes ingen andre verdier enn deg selv og begjæret.

Men de har også tatt Skreia, mine forfedres herlige, tradisjonelle urbane landsby. Skreia skulle vært vår oase for urbant påfyll, men istedenfor må vi til Tolfa. For litt større doser urbant påfyll er nærmeste destinasjon Gamla stan i Stockholm. Man har ikke noe valg, man må foreta lange, forurensende flyreiser, for ikke å underernæres. Etter litt over 100 år som fri nasjon, finnes ikke Norge lenger. Liberalismen har knust ethvert spor av kultur, hvor kun jeget er tilbake, hvor det er alle menn og kvinner mot alle.

James Kalb er kanskje den som har gått dypest til kjernen av vår sivilisasjons fall, derfor har jeg kommet til at jeg vil ta fram igjen og studere Kalb mer i dybden i tiden som kommer. Samtidig kom jeg meg heldigvis inn i fotografiet i siste liten, den siste mening og gjerning. For slik å fryse de siste rester av våre forfedres gave til oss til sensoren, før disse fragmentene av hva det er å være et menneske, forsvinner for alltid.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...