Tuesday, February 4, 2025

Filosofiske video-refleksjoner

Evening clouds of January. Stock-bilde | Adobe Stock


Da har jeg sett episoden om John Wycliffe med Eva Schubert, eller Eva Supert, som jeg kaller henne, da alt bare er supert! Selv har jeg nesten ikke klart å skille John Wycliffe og John Calvin, men ikke nå lenger, da Eva bare panker fakta inn i hodet på meg. Jeg blir helt fjetret og har aldri vært borti tilsvarende formidler, det er som om hun bare sender flashlights innover i hjernen.

John Wycliffe var den første som utfordret gamle sannheter, og kalles derfor morgenstjernen. Hvor jeg tror at vi kanskje kan kalle M.J. Dahl for aftenstjernen, da alt ble fullbragt med ham og den rokokko, nyromantiske seinpietismen over Totenåsen.

Det var Hans Nielsen Hauge som fullførte bondeopprøret, hvor han var alt Luther ikke var. Luther var jo en kujon, som gjemte seg bak adelen når det ble for tøft. Så ikke med Hauge, men så ble han da allikevel knekt. Men med jubelåret til Even Helmer 50 år etter Hauges død, var alle Hauges kampsaker vunnet!

Hvor da M.J. Dahl red på den tredje pietistiske bølge inn i solnedgangen, på toppen av vårt lands la belle époque, tiden mellom 1885-1914. Hvor, med 1. verdenskrig, vår sivilisasjon tok slutt.


(sybarite: a person who loves expensive things and pleasure)

"Unity, by definition, means that a flaw in one arena inevitably affects all others. Near the end of his Letter to American Teachers, Adams quotes the sociologist Gustave Le Bon in an excerpt from his Physiologic des Foules (1895) to demonstrate the consequences that may arise from living with a worldview that promotes multiplicity, individualism, and relativism. Le Bon argued that, whereas people were traditionally taught to form “a unity, a block,” they were now an “agglomeration of individuals without cohesion, still held together for a time by its traditions and institutions.” As a result, men no longer knew how to govern themselves and began to ask to “be directed in their smallest acts.” The problem with this change, Le Bon observed, is that it would allow the State to exercise its “absorbing influence.” The conclusion of Le Bon’s text that Adams quoted is that society ends with a loss of an old ideal, thereby losing its soul. People become “nothing more than a dust of isolated individuals” who regress from the unity they once achieved and return to what they were at the start: “a crowd.”" - Nayeli Riano

Det er veldig rart å tenke på i dag hvordan alle stuene i Øverskreien og rundt Totenåsen var fulle av folk som samledes, hvor man måtte låne stoler og service fra hverandre, da ingen hadde nok, slik Johan Grythengen beskriver det i sine memoarer. Unntatt på Oksbakken da, der ble det litt langt å gå for å låne stoler, slik at folk måtte sitte på gulvet.

Og hvor dragestilen var vår aller flotteste arkitektur, med røtter tilbake til den franske romantikken, men perfeksjonert av nyromantikken, som var et norsk fenomen.

Hvor da denne epoken ble avsluttet med M.J.Dahl og Harald Sohlberg, jeg tror vi må nevne ham i samme åndedrag, hvor han da malte vårt nyromantiske nasjonalmaleri "Vinternatt i Rondane" i 1914, samme år som den gylne tiden tok slutt.

Dette har jeg ikke tenkt på før i dag, men det blir jo veldig symboltungt da, hvor dette fantastiske nyromantiske maleriet fra vår første nasjonalpark, var den aller siste fanfare for denne uforlignelige sivilisasjonsepoken💥


Dette var en svært god video om Friedrich Nietzsches tenkning! Mannen var briljant, han hadde rett i alt, samtidig som han tok feil i alt. Det at han tok feil, ser vi helt klart i boka til humanøkolog Terje Bongard, "Det biologiske mennesket: individer og samfunn i lys av evolusjon". Fordi all filosofi kan kun tolkes i lys av denne boka, det samme gjelder all religion og all kultur. Hvor vi i boka til Bongard ser at Nietzsches vinnerstrategier er tilpasset evolusjonens femte lag, utgruppa, og derfor passer som fot i hose for vårt konkurransepregede massesamfunn. Hvor slavemoralen, slik Nietzsche så foraktelig uttrykker det, er vinnerstrategier i inngruppa, hvor man viser overskudd ved å tjene, som da er en form for gave. Da blir man sett av inngruppa, mens i utgruppesamfunnet gjelder utgruppestrategier, ellers blir man ikke sett. Derfor er Nietzsches supermennesker så utrolig samfunnsskadelige!

Dette er grunnen til at velferdsstaten ikke fungerer, da den egentlig kun er en snik-gjeninnføring av standssamfunnet, minus Luther og Gud. Fordi det er slik, tok den vestlige sivilisasjon slutt med det samme vi forlot velferdspietismen, hvor staten nå er like ille som danskekongen var det for oss!

"Our current ruling class—businessmen, bureaucrats, and their media, academic, and professional hangers-on—is united by education, interests, common separation from the general population, and a common social vision that identifies social progress with comprehensive dominance by people like themselves." - James Kalb


Lommedemokratiet betyr naturligvis en utslettelse av staten og standssamfunnet, og er derfor et uttrykk for de tyske bøndenes endelige seier!


Selv er det ingenting jeg ønsker mer enn å leve off-grid og off-pipe, men kun her i Grythengen, vi skulle hatt vann fra den magiske brønnen nedenfor kjørbrua, og strøm fra en liten generator ved den gamle demningen i elva. Dette er også i pakt med pietistisk askese, kristendommen er jo en slavereligion, som Friedrich Nietzsche så korrekt uttrykker det, hvor man vender komfort og overforbruk til noe negativt. M.J. Dahl, aftenstjernen, var da også beundret fordi han klarte seg på så godt som ingenting. Dette er en vinnerstrategi innenfor inngruppa, evolusjonens fjerde lag, hvor man ikke parasitterer på fellesskapet med sløsing. I utgruppa derimot er sløsing en strategi for å bli sett!

Men i likhet med øverskreiingene, som har blitt en forvrengning av våre forfedre, har Grythengen blitt til en forvrengning av jubelenga til Even Helmer, hvor kværnenga til herr Fossemøllen, har blitt fornedret til et teknisk skap for Servoglobus. Denne serveringsdama til teknokratiet, som serverer oss komfort og avhengighet.

Å delta i vårt samfunn er selvsagt avskyelig, tror man på dette her, da er man fortapt!

"Even so, a system of rule can survive a great deal as long as people continue to believe in it. Our rulers seem likely to stick with our general political orthodoxy, if only because it is not clear how they could replace it while preserving their position. The rank and file seem likely to weaken in their attachment, but they too are likely to have difficulty finding a coherent replacement. Established orthodoxy is too firmly established in thought and practice, and the people are too fragmented and distracted to develop alternatives. Populist uprisings may suggest new directions, but by themselves lack the coherence and vision needed for lasting change." - James Kalb


Løsningen til en bedre verden finner vi i InnGruppe-Demokratiet (IGD, ligger klart og kan implementeres over natta) til Terje Bongard, hvor vi knytter dette opp mot pietismen og Hauges seier. Hvor vi hyller Norges viktigste person gjennom alle tider, Hans Nielsen Hauge.

Hvor jeg og jentene da hyller den ultimate kultur, den rokokko, nyromantiske seinpietismen, off-grid her i Grythengen!

I mellomtiden bare fotograferer jeg!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...