Skip to main content

The Economics of Monasticism

Since their emergence in ancient times, Christian monasteries have proven to be among the most durable of all human institutions, and in the medieval centuries made enormous contributions to the emergence of Western civilization. They are organized internally on socialist lines: monks own no property and owe total obedience to the abbot, making the monastery a miniature ‘centrally planned economy.’ A puzzling contrast exists between the longevity of monasteries and the transience of secular socialist communes. This paper presents a theoretical model which shows why voluntary socialist communes might be viable despite ‘shirking’ problems, yet fail due to turnover, and how worship, which induces people with high ‘spiritual capital’ to self-select into the monastery and then grows that spiritual capital through ‘learning-by-doing,’ can solve the turnover problem and make a worship-based socialist commune—a monastery—stable. Monasticism, like the market, is a form of ‘spontaneous order,’ but unlike the market, it does not depend on third-party enforcement (e.g., by a state) to function: this explains why monasticism (unlike capitalism) was able to thrive in the anarchic Dark Ages. Monasteries, in principle and largely in practice, are a form of society based on consent of the governed, unlike liberal states which preach but do not practice consensual governance, and it is interesting to juxtapose the real, live ‘social contracts’ of the monasteries with the notional social contracts of liberal political theory. - Nathan Smith, Department of Economics, George Mason University

Comments

Popular posts from this blog

Paddehoa og plassen min

Kjære plassen min, kvalt du vart, lik ei paddehoe alle paddehannane kasta seg over i dammen om våren.
Dei ville alle bu ved dine grøne enger, då dei tykte det her var so vent og fredeleg. Men dei vørde deg ikkje, og no er du kvalt til daude.
Herr Fossemøllens augnestein stend utan låven sin, her gjeng ikkje lenger dyr og beitar i dine grøne enger. Berre grasklipparar beitar her no.
Dei elska deg til daude, og med deg i grava di tok du den rike
grendearven din.
No stend vi ribba attende.

Venter metankatastrofen oss?

I dag inneholder atmosfæren 5 gigatonn metan. Et estimat anslår at rundt 50 gigatonn metan kan være i ferd med å frigis i Arktis, dvs. en tidobling. Flere tusen gigatonn ligger lagret i den arktiske permafrosten, i den Øst-Sibirske arktiske havhylla alene ligger det 500 - 5000 gigatonn metan.

Metan er ved frigjøring mer enn 150 ganger sterkere som klimagass enn CO2, etter 20 år 86 ganger sterkere i gjennomsnitt, og etter 100 år 23 ganger sterkere. Dette fordi den blir til H2O og CO2.

Mennesket er et produkt av ilden, dette ser nå ut til å bli vår bane. Imens er det søndagsåpne butikker som debatteres, selvsagt en uting og et pådriv for konsumerismen, men allikevel et bevis på menneskets korte tidshorisont.

"Geoengineering" kan ikke hjelpe oss, det er langt mer fornuftig å lagre karbon i jordsmonnet. Det er 5-6 ganger mer karbon i jorda enn i atmosfæren og vegetasjonen sammenlagt. Her kan biokull (terra preta) spille en viktig rolle.

Biokull kan bli i jorda i flere hundre tu…

Den djupe grenda

Underleg er det å vera i fedregrenda, og frykte at den djupe grenda bakom skal ta det siste andedraget. Då har vi berre att den grunne grenda, som er ein illusjon frå Amerika.
I den grunne grenda har plassmålaren vorte ein kulissemålar, for kulisseplassar, lik fototapet med sponplatar bakom.
I den djupe grenda syng ein songane åt fedrane sine. Ein vyrder og aktar dei gamle plassane, lik levande historiemåleri i landskapet. Måla med kraftfulle penslar, av autonomi, krinslaup og retrovasjon.
I den grunne grenda har dei gamle plassane vorte villaparkar. Ein dyrkar ikkje permakultur, men får alle behov dekte utanifrå, gjennom røyr, kablar, bilar og pumpehus.
I den djupe grenda rår stilla, og elden bakom, frå dei som gjekk føre, brenn sterk og klår. Viss denne elden sloknar, rår berre den grunne grenda, og då kjem kulden snikande.