Friday, April 12, 2019

Vårblomstring i lommetunet

Det er vår i de amerikanske lommetunene, Ross Chapin har bygget over 100 stk. av dem til nå, og han delte dette fotografiet med oss tunhjerter i dag. Vi bodde også i et lommetun på Gjøvik, riktignok et kvasitun, men det kunne gått bra hadde vi ikke havnet i et lommehull sammen med noen svartsteinshjerter. Så dette ble ingen hyggelig opplevelse, og vi fikk våre arr. Men drømmen om lommetunet, den blomstrer i USA, og i mitt lommehjerte.

Norsk boligpolitikk er en katastrofe, en total, ufattelig tragedie, intet mindre enn rein psykopatisk ondskap. Stats-/markeds-duopolet spyr ut djevelskap, de raserer vårt landskap og menneskers liv. De har ødelagt alt, absolutt alt, i sin fanatiske iver. Enga mi, grenda mi, den urbane landsbyen min, byen min og Mjøslandet mitt. Derfor fortjener de ingen nåde, respekt eller sympati!

For å vinne tilbake verdigheten for menneskelivet, må lommetunet være i vårt hjerte, vi må evolvere tunhjerter og forkaste våre svartsteinshjerter. Min gode venn, med-alexandriner og samarbeids-partner fra USA, som jeg har hatt regelmessig kontakt med de siste ti år, viser veg. Med glede ser jeg at amerikanerne omfavner lommetunene hans. På Toten derimot, er Ross sin samarbeidspartner en dypt foraktet og forfulgt mann, da for totiban er det intet annet enn Totenpark-prosjektet som gjelder. Denne bil-dystopien fra dypet av Le Corbusiers svartsteinshjerte!

Nyt Ross Chapins nye påskeintervju fra amerikansk presse:

- Tomorrow’s Healthy Connected Community Means More Unplugging, Not Plugging In

Both have inherent benefits–and built-in disadvantages. Decades ago, home design helped create relationships between neighbors, spurred lifetime friendships door-to-door. Today, home design has evolved into a much more private experience, isolating owners from each other and creating a higher level of depression and isolation than ever before.

The consequences of an isolated lifestyle can have huge negative impacts on a population. Here, in the United States, life expectancy is declining for the first time ever and suicide rates are climbing. Research from the BUILDER KB Home ProjeKt concept home dives into the need for more intentional communities to relieve loneliness, when the AARP reports that 40% of American adults suffer from loneliness.

Social interactions can lower health risks, and the design of the built environment is a place to start to create spontaneous social engagements between neighbors. The right community design can not only be profitable for builders and the housing residents from a financial perspective, but can lead to richer lives, more productive and connected communities.

***

Bygdedyrene ble fullstendig i harnisk da jeg anbefalte lommetunet for Skreia, mine forfedres smekre urbane landsby ved Kværnumsstrykene. Så nå ligger nå Skreia der da, tynget ned av Toten-bunkrene til General Motors og Le Corbusier, lik et uutholdelig åk, som ble for tungt å bære for mine forfedres fjærlette, urbane landsby. Lik en sommerfugl i et av verdens vakreste kulturlandskap. Istedenfor liflige lommetun, driver nå tunge maskiner på øverst i Fossenfeltet, for å legge nye blytunge bunkere til mitt og mine forfedres elskede urbane landsby ved Lenaelva.

Her er noen eksempler på hvordan det kunne ha blitt på Skreia, fra min gode venn og med-alexandriner, Ross Chapin!

Modeling the concept for a pocket neighborhood in Michigan ...

Really this is less than an acre. Amazed. I'd love to do this in my area have a perfect place for it to. Just need to own the land and have the financing to do. - John Rosenthal II
 YES garage out back...love the throwback concept. We have a development in Rockford MI w that being executed. I HATE to see the garage when I look at the house. - Kathy Durkee Klawieter
This is so perfect! I’ve been following the pocket neighborhood models for quite awhile. I had something very similar in mind to ease the affordable housing crunch in my beautiful little ski town of Crested Butte, Colorado. This would be ideal! Well done! - Ginger Chase
Takk til alle bygdedyr som drepte Skreia. Dere har mine forfedres blod på hendene. Jeg var den eneste som stod opp for deres mesterverk, og er således den eneste på Toten som har rett til å kalle seg totning. Om dette er noen hederstittel lenger, er jeg svært usikker på!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...