Friday, January 11, 2019

Kameramalerpenselen - den siste mening

Endelig var min Sony A7III satt opp skikkelig, etter åtte måneder😊 For første gang føler jeg å ha kontroll over kameraet. Mange har gitt opp underveis, men nå tror jeg at jeg har passert tippepunktet, hvor kameraet kan begynne å bli morsomt å ha mellom hendene.

Kameramalerpenselen.

-Flickr.

Så nå framover skal det bli spennende å se hva man kan få til med dette høyteknologiske såpestykket? Vi lever i en tid hvor alt overeksponeres og brenner ut, men fotografiets kraft er sterkere enn noensinne!


Er jeg nå "beyond the basics"? Selvsagt, jeg kan aldri nå opp til Galers nivå, han er et geni på alle vis. Men hva annet kan man gjøre enn å fotografere? Historiemaleriet mitt er vandalisert. Kulturen min er utslettet. Industriarven min ble meg fratatt. Slekta har vendt ryggen til fedrealteret sitt og kulturbæreren sin. Insektene dør. Bongard er utbrent. Hovdetoppen ligger avkledd, klar til å skjendes. Så ja, kun fotografiet er tilbake. Selv grendepoesien er ikke annet enn en videre-eksponering av fotografiet. Hvor kameramalerpenselen maler med ord istedenfor lys.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...