Monday, January 28, 2019

Fred ved Nedre Hongsætra på Totenåsen

Ahhh, jeg elsker Nedre Hongsætra, når jeg kommer hit og setter meg med kaffekoppen i tømmerveggen, da senker roen seg, og intet annet sted kjenner jeg mine forfedres nærvær på samme vis. Ingen ting forstyrrer deres nærvær, og ikke som på Grythengen, hvor de blir skremt inn igjen i våningshuset hele tiden.

Nå som nye Rausteinshytta har blitt et seiersikon for narsissistisk arkitektur, kommer Nedre Hongsætra til å bli mitt foretrukne turmål. Ja, jeg må vandre etter den nye skitrasemotorvegen mellom Holmstadsveen og Hongsætra, som brutalt har utvisket denne gamle sæterstien og mine forfedres spor. Men når jeg tar av fra denne og går de 100 metrene inn til sæterhuset i skogen, da svinner denne pinselen som dugg for solen.

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...