Sunday, January 6, 2019

Mark Galer: Free eBook for the A7III and A7RIII cameras

Min foto-misjon er å dokumentere de siste rester av våre forfedres skjønnhet, før de forsvinner, da man her finner nøkkelen til framtida.

Hvorfor min bedrift ikke ønsket å støtte min misjon, kommer jeg aldri til å forstå? Er de ikke stolte av vår eldgamle elvehistorie? Eller av engene sine? Eller av Bedehuslandet over Totenåsen?

Det samme gjelder slekt og grendefolk. Ja visst, den gamle bakeren i grenda nevnte flere ganger på at han ønsket å se oss tilbake i enga her. Min onkel har også støttet min sak. Men det er de som drømmer om å jage oss vekk fra disse engang så vidunderlige enger, og som faller i staver i hat og raseri over dette fotografi, fordi de ønsker at minnet om engene våre skal visne hen og dø.

De har ingen respekt for engene våre, selv om de er helligere enn Nidarosdomen, da vi her fant de ypperste allmenninger.

De var Mjøslandets høylys!

-Wikimedia.


Mark Galer er min nøkkel til mitt nye Sony A7III - kamera, jeg vil si det så sterkt som at uten Galer ville hele investeringen vært bortkastet. Og i det siste har han publisert store mengder med nytt opplæringsmateriale, hvor han i dag topper det hele med ei gratis e-bok på 139 sider. Fyren er som sendt fra himmelen, og kanskje er han nettopp det, for at jeg skal kunne utføre min misjon med å dokumentere Bedehuslandet over Totenåsen?


Sony er ufattelig heldige som har skaffet seg Mark Galer som sin ambassadør, ja, han er etter min mening halve merkevaren. Canon, som jeg har benyttet hittil, har ingen som er i nærheten.

I går publiserte Mark Galer en video om håndholdt landskapsfotografi, som er som manna fra himmelen, og jeg håper i løpet av kvelden å kunne sette opp mitt A7III ihht. Galers anbefalinger.


Min framdrift for det nye året blir først å fylle ut aksjonærregister-oppgaven, deretter vil jeg sende denne PCen inn til reparasjon, hvilket dessverre tar 14 dager. I mellomtiden håper jeg å kunne få benytte iPaden her i huset, slik at jeg kan ta til meg av Galers opplæringsmateriale. Deretter håper jeg å kunne foredle grendepoesien fra det siste halvåret. Om det blir mer grendepoesi vet jeg ikke, da denne kommer til meg fra fotografiet?

Videre har jeg, etter Galers anbefalinger, kommet til at jeg vil investere i Voigtlanders 15 mm vidvinkel, men dropper 70-200 mm i år. Dropper også nytt stort stativ, og kjøper heller et av lomme-stativene Galer anbefaler (Manfrotto Pixi Evo) (Kai & Lok anbefaler et tilsvarende stativ her). Dropper videre graderte gråfiltre, vil prøve litt med bracketing, men kommer trolig heller til å benytte høylysbeskytteren sammen med ukomprimert RAW, for så å legge på et gradert gråfilter fra Nik Collection i post. Derimot kommer jeg til å kjøpe et kraftig gråfilter til hver av linse-diametrene mine, for å kunne utnytte de kreative mulighetene lange eksponeringer gir.

Trolig vil jeg utvikle meg lite innen billedredigering i året som kommer, da jeg tror det er best jeg forholder meg til det forenklede brukergrensesnittet i Lr CC et år til. Vil derimot utforske redigeringsmulighetene i Nik Collection sine filtre, da First Man Photography anbefaler disse.

Relatert


https://www.friedmanarchives.com/A73/index.htm

I just found Friedman's page on a7iii.

His problem is that he speaks way too fast for not native English users! Galer's pronouncing is remarkably clear, making his lectures useful even for people with just basic English skills. And as there's no useful information on this camera in my language, I'm completely depended on Galer's learning resources to make a use of it.

Saying Goodbye to My Trusted Companion: The Canon 6D Mark I

Vladimir Gorbunov har noen virkelig gode kommentarer i kommentarfeltet. Hva jeg ikke har tenkt på er at store linser kutter laserstråla som måler avstander, en designfeil, og som gjør at jeg kommer til å kjøpe f4 for min 70-200 mm, da denne uansett blir mindre enn en f2.8 fra Tamron.

Ellers er det som Vladimir påpeker ikke å foretrekke adapter for EF-glass. Og skal Canon bli aktuelle igjen må de få mye bedre batteritid, bedre autofokus, de må få tilbake joysticken, etc. Dessuten er det et spørsmål om de holder på sd-kortene? Andre kortformat vil jeg ikke se noe av.

100 Most Inspirational Photography Quotes of All Time

21 Types of Photography You Should Know

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...