Skip to main content

Mark Galer: Free eBook for the A7III and A7RIII cameras

Min foto-misjon er å dokumentere de siste rester av våre forfedres skjønnhet, før de forsvinner, da man her finner nøkkelen til framtida.

Hvorfor min bedrift ikke ønsket å støtte min misjon, kommer jeg aldri til å forstå? Er de ikke stolte av vår eldgamle elvehistorie? Eller av engene sine? Eller av Bedehuslandet over Totenåsen?

Det samme gjelder slekt og grendefolk. Ja visst, den gamle bakeren i grenda nevnte flere ganger på at han ønsket å se oss tilbake i enga her. Min onkel har også støttet min sak. Men det er de som drømmer om å jage oss vekk fra disse engang så vidunderlige enger, og som faller i staver i hat og raseri over dette fotografi, fordi de ønsker at minnet om engene våre skal visne hen og dø.

De har ingen respekt for engene våre, selv om de er helligere enn Nidarosdomen, da vi her fant de ypperste allmenninger.

De var Mjøslandets høylys!

-Wikimedia.


Mark Galer er min nøkkel til mitt nye Sony A7III - kamera, jeg vil si det så sterkt som at uten Galer ville hele investeringen vært bortkastet. Og i det siste har han publisert store mengder med nytt opplæringsmateriale, hvor han i dag topper det hele med ei gratis e-bok på 139 sider. Fyren er som sendt fra himmelen, og kanskje er han nettopp det, for at jeg skal kunne utføre min misjon med å dokumentere Bedehuslandet over Totenåsen?


Sony er ufattelig heldige som har skaffet seg Mark Galer som sin ambassadør, ja, han er etter min mening halve merkevaren. Canon, som jeg har benyttet hittil, har ingen som er i nærheten.

I går publiserte Mark Galer en video om håndholdt landskapsfotografi, som er som manna fra himmelen, og jeg håper i løpet av kvelden å kunne sette opp mitt A7III ihht. Galers anbefalinger.


Min framdrift for det nye året blir først å fylle ut aksjonærregister-oppgaven, deretter vil jeg sende denne PCen inn til reparasjon, hvilket dessverre tar 14 dager. I mellomtiden håper jeg å kunne få benytte iPaden her i huset, slik at jeg kan ta til meg av Galers opplæringsmateriale. Deretter håper jeg å kunne foredle grendepoesien fra det siste halvåret. Om det blir mer grendepoesi vet jeg ikke, da denne kommer til meg fra fotografiet?

Videre har jeg, etter Galers anbefalinger, kommet til at jeg vil investere i Voigtlanders 15 mm vidvinkel, men dropper 70-200 mm i år. Dropper også nytt stort stativ, og kjøper heller et av lomme-stativene Galer anbefaler (Manfrotto Pixi Evo) (Kai & Lok anbefaler et tilsvarende stativ her). Dropper videre graderte gråfiltre, vil prøve litt med bracketing, men kommer trolig heller til å benytte høylysbeskytteren sammen med ukomprimert RAW, for så å legge på et gradert gråfilter fra Nik Collection i post. Derimot kommer jeg til å kjøpe et kraftig gråfilter til hver av linse-diametrene mine, for å kunne utnytte de kreative mulighetene lange eksponeringer gir.

Trolig vil jeg utvikle meg lite innen billedredigering i året som kommer, da jeg tror det er best jeg forholder meg til det forenklede brukergrensesnittet i Lr CC et år til. Vil derimot utforske redigeringsmulighetene i Nik Collection sine filtre, da First Man Photography anbefaler disse.

Relatert


https://www.friedmanarchives.com/A73/index.htm

I just found Friedman's page on a7iii.

His problem is that he speaks way too fast for not native English users! Galer's pronouncing is remarkably clear, making his lectures useful even for people with just basic English skills. And as there's no useful information on this camera in my language, I'm completely depended on Galer's learning resources to make a use of it.

Saying Goodbye to My Trusted Companion: The Canon 6D Mark I

Vladimir Gorbunov har noen virkelig gode kommentarer i kommentarfeltet. Hva jeg ikke har tenkt på er at store linser kutter laserstråla som måler avstander, en designfeil, og som gjør at jeg kommer til å kjøpe f4 for min 70-200 mm, da denne uansett blir mindre enn en f2.8 fra Tamron.

Ellers er det som Vladimir påpeker ikke å foretrekke adapter for EF-glass. Og skal Canon bli aktuelle igjen må de få mye bedre batteritid, bedre autofokus, de må få tilbake joysticken, etc. Dessuten er det et spørsmål om de holder på sd-kortene? Andre kortformat vil jeg ikke se noe av.

100 Most Inspirational Photography Quotes of All Time

21 Types of Photography You Should Know

Comments

Popular posts from this blog

Kapping av hulkillist

Hadde nesten ferdig et hjørne med hulkillister i dag, men så fikk jeg somlet meg til å kappe 2 mm for mye. Da var dagen over og rett hjem og helga ødelagt! Men får tro jeg får en ny dag i mårå? Har funnet litt på nett, så går på med fornyet optimisme over helga. Får trøste meg med at skal man bli god i noe må man minst holde på 10.000 timer.




En god artikkel:
5 snarveier når du skal legge lister
En kommentar: Kort sagt må man tenke motsatt når man lister med hulkil. Se for deg at du legger lista feil vei (den som peker mot/tar i taket) legger du jevnt med underlaget på sagen. Den delen som skal på veggen legger du på anlegget/landet på sagen.  Skjær den første vinkelen du trenger. Så maler du deg ut ifra den, setter merke på den delen som ligger på anlegget/landet på sagen, vrir saga til den vinkelen du skal ha... skjærer forsiktig litt og litt av til du treffer streken...

Så bare til å montere :)

Lite tips er å kappe hulkil lister 1-2 mm for kort, slik at du har litt plass å bevege lis…

Paddehoa og plassen min

Kjære plassen min, kvalt du vart, lik ei paddehoe alle paddehannane kasta seg over i dammen om våren.
Dei ville alle bu ved dine grøne enger, då dei tykte det her var so vent og fredeleg. Men dei vørde deg ikkje, og no er du kvalt til daude.
Herr Fossemøllens augnestein stend utan låven sin, her gjeng ikkje lenger dyr og beitar i dine grøne enger. Berre grasklipparar beitar her no.
Dei elska deg til daude, og med deg i grava di tok du den rike
grendearven din.
No stend vi ribba attende.

Minus låven

Det er de som hevder at etterkrigstida har vært fremskrittets tid. Knut Hamsun ville vært sterkt uenig i et slikt syn. Fordi som han formulerte det: "Fremskritt, det er menneskets trivsel." En forutsetning for trivsel er den menneskelige skala, som aller best kan illustreres med totenarden til tippoldefaren min. Pumpehuset ved Grythengen er helt ute av den menneskelig skala, hvor man pumper vann fra Mjøsas dyp opp til toppen av grenda som var himmelporten til Totenåsen. Brønnen som lå her før var i den menneskelige skala, en teknologi så liten at man kunne holde den i hånda. På samme vis som sæterstien mellom Holmstadsveen og Hongsætra var i den menneskelige skala, nå er den i maskinskala, eller nærmere bestemt tråkkemaskinskala.
Tvert imot kan vi slå fast at fremskrittet har forduftet, da trivselen ble borte med at stoltheten forsvant. Fordi uten den menneskelige skala finnes ingen stolthet, da det kun er maskinen som kan spille denne skalaen. Ikke kulturbæreren eller hist…