Thursday, January 10, 2019

Lommetunet - like urbant som ruralt

Mange tror at tunfellesskapet kun er forbeholdt de rurale, men dette er feil, lommetunet kan like vel realiseres i bykjernen som på landet, da det er de underliggende design-mønstrene som skaper tunfellesskapet.

Selv har jeg blitt lagt for et ufattelig hat på Toten fordi jeg har utfordret totenpark-prosjektet deres med lommetunet, og de mener jeg skal kaste meg på kne og be om tilgivelse fordi jeg har krenket den hellige Toten-bunkeren. Ja, jeg kan love dere, Totiban er mer fanatiske enn Taliban. Totistan er ikke et sted for folk som Totiki og hans like. Nytenkning er strengt forbudt!

Slik jeg ser det er det derimot totibanerne som skal kaste seg på kne ved Kværnumsstrykene i Skreia og be mine forfedre om tilgivelse, fordi de har ødelagt deres smekre urbane landsby og omformet henne til ei konturløs, utflytende billørje.

Takk og lov ble Kværnumstomta reddet! For meg er Skreia nå kun Kværnum, resten vil jeg ikke ha noe med å gjøre. Men dette stedet digger jeg:-)

Sendte følgende budskap til en av regionens boligutviklere:

Takk for svar!

Ja, det aller hyggeligste ville vært å bo i et tun ala det som vises i videoen. Men i boka si har Ross Chapin gode eksempler på mer urbane lommetun, så ideen kan realiseres også inne i bykjernene. Anbefaler boka til Ross på det sterkeste: http://pocket-neighborhoods.net/

Flere av husene til Ross Chapin illustrerer dessuten superbestselgeren "The Not So Big House" av Sarah Susanka, og disse to har sams inspirasjonskilder og et nært samarbeide. Pussig nok er det kun i individualistiske USA man klarer å bygge gode bofellesskap, men kanskje nettopp derfor?

"Pocket neighborhoods will have different qualities and characteristics given their location: an urban apartment building, an infill housing cluster off of a busy street, a co-housing community planned by its residents, or a group of neighbors pulling back their fences to create a commons in their backyards. There are underlying design patterns, however, shared by all pocket neighborhoods."

http://pocket-neighborhoods.net/designpatterns.html

Ja, her er inspirerende eksempler på urbane lommetun. Lommetunet kan tilpasses enhver setting, ruralt som urbant, hva de har felles er de underliggende design-mønstrene.

Mvh,
Øyvind Holmstad,
Skreia

Mottok følgende budskap i kommentarfeltet:

"Heisann. Nå har vi i tillegg muligheten å lage brukerdistribuerte P2P lommetun :-)"

https://alltinget.net/

Er det noen i Hamar som blir med på et brukerdistribuert lommetun? Sannsynligvis ender vi opp på den gale sida av Mjøsa, da de på denne sida av dammen har blitt stein gale. Men mulig vi tar en tur til Tolfa først, for å inspireres?

Urbant lommetun, Gamla stan, Stockholm.

-Wikimedia.

1 comment:

  1. Heisann. Nå har vi i tillegg muligheten å lage brukerdistribuerte P2P lommetun :-)

    Sjekk ut https://alltinget.net

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...