Wednesday, May 26, 2021

Fem + 1 fotografier til ære for Ovren Mikkelson i anledning 150-års jubileet for hans avreise til Cambridge, Wisconsin, 26. mai 1871

Panengen i Mjøsa onsdag 26. mai 2021.

Ovren Mikkelson var 73 år gammel, da han valgte å begynne et nytt liv, i et nytt land, med et nytt navn👌

-Wikimedia.

Kjære Ovren Mikkelson, Martine og Augustinus, da vil vi ønske dere lykke til over Atlanteren, med dampbåten Hero, som la fra havn i Christiania, 26. mai 1871, for nøyaktig 150 år siden på denne dag. Dere er nok spente på reisen, og hva som møter dere i Cambridge, Wisconsin, hvor Helene med mann og barn venter dere, deres datter og storesøster, som gjorde reisen seks år tidligere.

Husene i Overnengen lå i øvre høyre hjørne av jordet. Låven lå litt nedenfor husene, man ser så vidt kjørbrua. Bakenfor låven lenger opp mot Byvegen antar jeg smia lå, tror kanskje jeg så fundamentet til denne, og det ville være naturlig at man la smia noe ovenfor låven og husene, for å unngå brann.

Ovren Mikkelson virket som smed i Overnengen, sammen med sin yngste sønn Augustinus.

Tar med noen fotografier fra Overnengen og Ovren nå fram mot Ovren Mikkelsons avreise til Cambridge, Wisconsin, 26. mai 1871. Skal skrive mer om bildene seinere, men har fått tre fotografier fra Overnengen, samt to fra Ovren, som jeg er meget godt fornøyd med.

En dag skal jeg stikke innom på Ovren og takke dem fordi de behandlet Ovren Mikkelson og hans kone Marte så godt, den tiden de fikk være husmenn i Overnengen.

Utsyn fra trappa på våningshuset i Overnengen, den gangen var det selvsagt enda flottere, og dere aner ikke hvor stygt det er nedenfor billedflaten.

Man er rik med et slikt utsyn, selv som husmann:-)

Mitt første bilde fra Overnengen i vinter, tok dette like etter at jeg fant ut at dette var plassen til min tipp-tipp-oldefar Ovren Mikkelson og hans kjære kone Marte.

Ovren gård, som Overnengen lå innunder, og som Ovren Mikkelson tok sitt nye fornavn fra i USA, så klart det, under Ovren har han hatt det styggbra. Skal stikke innom dem en dag og takke dem fordi de gjorde min tipp-tipp-oldefar til slik en stolt husmann.

Bildet er tatt oppe fra Toten gjestegård, hvor vi feiret min bursdag sist søndag, med topp koldtbord og verdens herligste utsikt.

Så snart jeg finner igjen min slekt i Cambridge, Wisconsin, skal jeg samle dem her, alle Ovren Mikkelsons etterkommere i USA, med utsyn ned til Ovren gård.

Men først blir det feiring på Panengen 26. mai, for å minnes Mikkelsons avreise i 1871, for nøyaktig 150 år siden, med super-fullmåne til.

73 år var Ovren Mikkelson da han reiste til USA sammen med sin yngste sønn Augustinus og Martine, så det er aldri for seint å begynne et nytt liv.

Modergården Ovren sett fra Øverskreien, husmannsplassen Overnengen lå ned mot høyre.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...