Verdens vakreste kulturlandskap, enkelt og greit. Selv tar jeg rett og slett til tårene, så vakkert er det. Dessverre er fotografiet tatt fra nye REMA 1000 på Skreia, som skjærer i landskapet, lik et glasskår på stranda. -Wikimedia. |
Det er ofte de merkeligste poster som er de mest populære på PermaLiv, som jeg selv helt har glemt, som denne fra 2019. Fotografiet ovenfor ble forresten godtatt hos Adobe Stock Photo.
Men noen flytting til Hamar og Hedemarken blir det ikke, innlandets nye vindkraftverks-fylke. Nei, den eneste grunnen til å ta turen til Hamar nå, er for å nyte Totenåsen Skyline vindturbin-fritt fra Koigen. Lenger innover Hedmark reiser vi ikke, da vindterror og vindkraftverks-mafiaen ikke er noe vi utsetter oss for frivillig.
Polarisasjonsfilter hjelper naturligvis ikke mot briljansen i titandioksiden i kvite våningshus. Videre bestilte jeg selvsagt Nisi sitt filtersett, rett før Polar Pro kom med sitt banebrytende, nye design.
Interessant sammenligning av Jason Lanier mellom komprimert kontra ukomprimert RAW. Vel, jeg ser ingen forskjell, og a7iii skal ha enda litt bedre dynamisk omfang enn a7riii.
Var ikke klar over at Jason Lanier redigerer bildene sine i C1. Da må det være en kvalitetsforskjell mellom C1 og LR for Sonys råfiler. Må nok bare få til en overgang til C1. Det blir vel omtrent også slike solnedganger det blir over Helgøya, Mjøsa og Totenåsen, når vi kommer oss til Hamar. Selvsagt, ingenting slår Toten-landskapet, men akkurat solnedgangene er nok finere fra den andre sida😎
Men nå har jeg kommet til at jeg må øve på action-fotografering med jentene på skøytebanen. Jason Lanier er en lidenskapelig landskaps- og dyrefotograf, men det er ikke her han tjener pengene. Dette gjør han som bryllups- og motefotograf. Og han gjør det for å kunne finansiere sine foto-ekspedisjoner til eksotiske steder.
For meg blir nok allikevel Toten det mest eksotiske, så jeg kommer til å ta turen så ofte jeg kan over Mjøsa, for å fotografere Toten-landskapet. I tillegg til at jeg ønsker å dokumentere minnene om Bedehuslandet rundt Totenåsen, ned til minste detalj. Kanskje bør jeg her innlede et samarbeide med Solhøy bedehus i Hurdal? De synes å være stolte over sin arv.
Men først må jeg få avsluttet grendepoesien på en verdig måte.
Er så glad fordi jeg fant Mike Smith! Hva han viser her er en god grunn til å holde seg unna EOS R, da det er altfor lett å glemme å slå av IS-knappen på linsa.
Dette var nytt for meg, at man kan stille in zebra-settingen for å relatere til råfiler. Svært nyttig informasjon!
Et polarisasjons-filter kommer jeg nok ikke utenom, for å dempe gjenskinnet fra kvite våningshus og å poppe sommerhimmelen.
Interessant sammenligning av Jason Lanier mellom komprimert kontra ukomprimert RAW. Vel, jeg ser ingen forskjell, og a7iii skal ha enda litt bedre dynamisk omfang enn a7riii.
Var ikke klar over at Jason Lanier redigerer bildene sine i C1. Da må det være en kvalitetsforskjell mellom C1 og LR for Sonys råfiler. Må nok bare få til en overgang til C1. Det blir vel omtrent også slike solnedganger det blir over Helgøya, Mjøsa og Totenåsen, når vi kommer oss til Hamar. Selvsagt, ingenting slår Toten-landskapet, men akkurat solnedgangene er nok finere fra den andre sida😎
Men nå har jeg kommet til at jeg må øve på action-fotografering med jentene på skøytebanen. Jason Lanier er en lidenskapelig landskaps- og dyrefotograf, men det er ikke her han tjener pengene. Dette gjør han som bryllups- og motefotograf. Og han gjør det for å kunne finansiere sine foto-ekspedisjoner til eksotiske steder.
For meg blir nok allikevel Toten det mest eksotiske, så jeg kommer til å ta turen så ofte jeg kan over Mjøsa, for å fotografere Toten-landskapet. I tillegg til at jeg ønsker å dokumentere minnene om Bedehuslandet rundt Totenåsen, ned til minste detalj. Kanskje bør jeg her innlede et samarbeide med Solhøy bedehus i Hurdal? De synes å være stolte over sin arv.
Men først må jeg få avsluttet grendepoesien på en verdig måte.
Er så glad fordi jeg fant Mike Smith! Hva han viser her er en god grunn til å holde seg unna EOS R, da det er altfor lett å glemme å slå av IS-knappen på linsa.
Dette var nytt for meg, at man kan stille in zebra-settingen for å relatere til råfiler. Svært nyttig informasjon!
Et polarisasjons-filter kommer jeg nok ikke utenom, for å dempe gjenskinnet fra kvite våningshus og å poppe sommerhimmelen.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.