Friday, August 30, 2013

Dugg i terrasseolja

Suksess! Slik ble den halvdelen av terrassen jeg oljet på dagtid med Osmo terrasseoljebeis, full av glans, dybde og en jevn grønnfarge. Trykk på bildet for en forstørrelse.

Fiasko! Selv om det var en relativt varm sommerkveld og jeg gav meg klokka åtte, reagerte olja med dugg. Resultatet ble skjoldete, matt og gav en dødelig irrgrønn farge som ikke kommer så godt fram på bildet.

Kebony terrassebord på tredje året. Ikke en sprekk! I Kebony impregneres celleveggene med et slags sukkerstoff, og er helt uten miljøgifter. Dette gjør så bordene tar opp minimalt med fukt etter ferdigstillelse. Mine terrassebord har, som man kan se av bilde nr. to, vært altfor fuktige ved legging, noe som har medført en kraftig oppsprekking.

Kebony er dyrere i utgangspunktet, men man sparer seg for en masse olje og utgifter med at det er vedlikeholdsfritt. Faktisk blir den bare finere og finere, da den utvikler en sølvgrå patina. Bordene ovenfor er av norsk furu, men man kan også få kvistfrie bord fra kanadisk furu. Disse ligger igjen i en helt annen prisklasse, og benyttes derfor hovedsaklig til takkledning istedenfor takstein.

For den delen av min terrasse som reagerte med dugg håndpusset jeg denne forsiktig ned med 80-korning, og påførte deretter et nytt, meget tynt lag med Osmo terrasseoljebeis. Da fikk bordene den rette glansen, men en større fargemetning enn resten av terrassen. Nå er jeg spent på om fargemetningen har blitt så sterk at den kan skjemmes når furukvistene begynner å svette? Kvistgjennomslag kan være meget skjemmende hvis fargen blir for dekkende. På Kebony derimot framstår kvistene som "juveler" ettersom bordene sølvgrånes.

Dette bildet er tatt to år etter. Det var stor forskjell på de bordene som hadde vært utsatt for dugg, og de som ikke var det. På bildet ses flasing på duggeksponerte bord. Større foto her.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...