Tuesday, September 5, 2017

Fra lykkelig amatør til frustrert profesjonell

Oi, det var en dyr 55 mm fra Sony, tror nok jeg holder meg med adapteret en stund da. Ja, det ser mer og mer ut til å bli a7r2 etter kjempeskuffelsen med nye 6dm2 fra Canon, med lavere dynamisk omfang enn 80d på baseiso. Hadde ventet lenge på denne og gledet meg til å gå over til fullformat, men så blir det en stor nesetyver. Har lest meg opp på 5dm4, men med nye Nikon 850d er denne allerede parkert i skyggenes dal. Og skal man først bytte merke vil det være mer spennende å prøve seg på noe helt nytt.
- Sigma med e-fatning for Sony fullformat?
Mitt skifte som fotograf ser ut til å bli følgende:
  • Fra Aps-c til fullformat sensor. 
  • Fra zoom-optikk til fast-optikk og flere små linser. 
  • Fra jpeg-fotografering til raw-fotografering 
  • Fra standard Windows bilderedigering som ikke trenger kunnskap, til Adobe med Photoshop og Lightroom (hvordan skal jeg klare å lære meg dette?) 
  • Fra å ikke tenke på batterilading til å benytte enhver mulighet til å lade litt. 
  • Fra speilsøker til elektronisk søker. 
  • Fra innebygd blitz til ekstern. 
Så dette blir et kvantesprang i min fotograftilværelse, som jeg håper jeg makter? Skal selvsagt bli spennende med nye utfordringer og nytt utstyr, men kjenner meg samtidig dypt sveket av Canon.
- Myke JPEG for 5dm4
Takk, det skal jeg gjøre. Du er heldig som kan arbeide som entusiastfotograf. Selv ble jeg kastet ut av mitt gamle firma og må nå prøve å bli profesjonell på en eller annen måte. Hvordan jeg skal få til det fatter jeg ikke, men fikk iallefall ordnet med å få aksjekapitalen med meg inn i nytt firma, slik at jeg har noen år å gå på før det blir krise. Men savner virkelig amatørtilværelsen, da jeg ikke ser på meg selv som noen stor fotograf.

Vurderer litt å flytte til konas hjemland Filippinene, da det er et fantastisk fotogent land både for landskaps- og gatefotografering. Gatene yrer av liv og alle mulige slags spennende mennesker og underfundigheter, og fjellene er like ville og vakre som i Norge, hvor det kryr av småbønder som lever som for 100 år siden.

Det største problemet er imidlertid utdanningen til jentene mine, da skolen der er knallhard og følger man ikke opp flyttes man ned. En som tok med seg sønnen sin som var av de beste i 6. klasse, ble flyttet ned til tredje klassetrinn. Han opplevde det som skikkelig traumatisk.
Fra min tid som amatørfotograf. Min aller lykkeligste tid var som sjåfør i en gammel Sprinter, sammen med min eos 550d, et flott amatørkamera. Som asket elsket jeg hver en lapp på kapellet. Ulykken begynte da en sløser kjøpte ny lastebil bak min rygg, da sløsere ikke tåler å se bøtelapper og rustflekker.

Imidlertid holder ikke sløsere ut med asketer heller, og etter en skitur i Øverbymarka forrige vinter ble jeg ikke bare kastet ut av min gamle lastebil, men også ut av fabrikken hvor jeg hadde arbeidet i 38 år, i ekte fyrstestil. Godt hjulpet av en Nordens bank, som overøste fyrsten med gjeldsotika med pant i mine eierandeler, uten at jeg ble informert. Fyrster og bankfolk ser ut til å trives godt sammen.

Det er selvsagt trist at jeg, min gamle Sprinter og 550d ikke fikk lov til å fortsette å dokumentere moderlandet, en mengde kirker og steder illustrerer nå wikipedia-artikler over hele verden fra vår ferd sammen. Vi var et flott team!

I siste liten fikk jeg imidlertid med meg aksjekapitalen inn i nytt firma, PermaLiv AS, men kan love at dette var på hengende håret. For asketer får ingen hjelp og rådgivning, og finanseliten var sikkert overlykkelige over å kunne kaste meg ned i skyggenes dal, da mitt hovedmål er å erstatte dem med inngruppas nådeløse kontroll.

Å bli sviktet av inngruppa er ikke hyggelig. Heller ikke er det trivelig å bli sendt ned til arbeiderklassen og underklassen som en annen kasteløs, eller dalit (må ikke forveksles med dahlit, følgere av M.J. Dahl, Totenåsens apostel), av fyrster og finansfolk. For en dedikert idealist og asket kjennes dette uhørt krenkende, og måten det skjedde på er hinsides enhver fornuft.

Å måtte bli profesjonell er ikke enkelt, samt langt mer anstrengende enn som fri og frank amatør. Men man får gjøre et forsøk ;-)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...