Friday, August 9, 2019

Husmannstroens ånd

Låven i Holmstadengen.

-Wikimedia.

Våningshuset til Totenåsens apostel.

-Wikimedia.

Kjøkkenvinduet.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

Bryggerhuset.

-Wikimedia.

Apostelen i Holmstadengen levde i husmannstroens ånd i ord og gjerning, et levende forbilde. I videoen nedenfor kan vi følge Mark Boyle fra Wales, som har gitt avkall på konsum og karrière, husmannstroens to kardinalsynder, for å leve det enkle husmannsliv, men befridd fra husmannsuvesenets lenker, slik de tidligere husmenn her oppunder Totenåsen gjorde det.


Himmelengene etter Olterudelva er til for å ære og tilbe husmannstroen og kulturelva deres fra Tjuvåsen. Dessverre fikk de ikke lov til å utøve sin gjerning, da ingen lenger forstår hva her var. Å praktisere husmannsteknologien er del av en levende husmannstro, da dette er meditativ teknologi og livsstil.

Det er to viktige grunner til at jeg er en slik ivrig tilhenger av lommedemokratiet, eller InnGruppe-Demokratiet (IGD), som er det kjedelige navnet Bongard har gitt sin modell:

A) Det er en allmenning, i likhet med husmannstroen.

B) Man fikk avskaffet karrierisme og konsumerisme, husmannstroens to kardinalsynder.

Men det ser ut til at alt går galt nå, og jeg regner med at man ikke klarer å stoppe narsopatene som arbeider for å gjøre Hovdetoppen til den nye tempelhøyden for hovdetroen heller. Så som husmannstroende er det nok ikke annet å gjøre enn å forsøke å finne et sted hvor man kan leve mest mulig avsondret fra galskapen, sammen med et lite galleri og kameraet. Karrière orker jeg naturligvis ikke å satse på, så jeg får få med denne enga for å understøtte mitt arbeide med å dokumentere de siste bruddstykker av husmannstroen, bedehuslandet, mjøslandet og fedrelandet hos Wikimedia, Wikipedia, i bøker og utstillinger. Om noen bryr seg eller ikke, bryr jeg meg ingenting om. Det er det meditative, det helende i det å fotografere og dokumentere, som er det viktige for meg.

- Permaculture and Ecopsychology

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...