Tuesday, September 10, 2024

Jubileumsåret 2024 og 1000-års riket Norge

Det er en liten mulighet for at vi blir i Norge hvis man får helt slutt på vindkraften, samt bygger opp et skikkelig urbant sentrum i Skjolden, i dragestil. Men i dag kan jeg ikke ta med jentene dit, de har en nydelig badeplass og mer fotogent sted enn Skjolden finnes ikke i hele verden, men ellers har de kun en dagligvare, som må være Norges dyreste, samt noen triste turistblokker etter stranda. For meg kunne det gå greit, men det blir for trist for jentene.

Derfor blir det nok at jeg tar med "Anno 1024 - året som forvandlet Norge", til Frankrike, for å studere den der.

Bestill boka her.

2024 er vårt fremste jubileumsår som nasjon, hvor vi feirer tre store jubileer, tusen år for kristenlovene, 200 års jubileet for Hans Nielsen Hauges død, og 150 års jubileet for Even Helmer Hermansen Holmstads fødsel.

Even Helmer ble født 50 år etter Hauges død, 50 år er i bibelen et jubelår. Derfor måtte Even Helmers bror Even Hermansen Holmstad, som ble født året før, dø som spedbarn, da han ble født et år for tidlig for jubelåret.

Even Helmer ble født som husmannssønn i Holmstadeie Vestby på oversida av Nygardsæterbruvegen, men her fikk han kun ett år, som den siste colonus, som de tidligste husmenn under keiser Konstantin, ble kalt.

The Coloni var et resultat av det tredje århundres mange kriser i Romerriket, hvor middelklassen ble fordrevet ut av byene, hvor de begynte å arbeide på landgodsene. Den første tiden ble de behandlet respektabelt, som romerske borgere, men etter hvert som slavehandelen tørket inn, ble disse de nye slavene. Under keiser Diokletian begynte det å hardne til, med lover som bandt the Coloni til jorda, så stor var nok gleden da de fikk en kristen keiser med Konstantin.

Jeg vil tro en stor del av the Coloni hadde vendt om til kristendommen, slik som de tidligere slavene, da dette jo var en slavereligion, slik Nietzsche så foraktelig uttrykte det. Derfor regnet de vel med at keiser Konstantin ville fri dem fra slavelenkene, slik at skuffelsen var nok enorm da Konstantin tvert imot hardnet til lovene til sin forgjenger, og gjorde the Coloni, den tidligere romerske middelklassen, til livegne.

Kirken og overklassen visste naturligvis at kristendommen var en slavereligion, hvor Moses frigjorde israelittene fra slaveriet i Egypt, og ledet dem gjennom ørkenen til friheten i det lovede land. Dette var et altfor radikalt budskap, som lett kunne føre til opprør i befolkningen, hvor løsningen ble at kun presteskapet fikk lese bibelen og forstå bibelens budskap, ved at bibelen ble skrevet på latin, hvor messen var på latin.

Så slik gikk det da opp gjennom middelalderen, hvor vi hadde tredelingsprinsippet, med presteskapet, adelen og bøndene, hvor bøndene utgjorde 90 prosent av befolkningen. Dette holdt seg stabilt helt til vi fikk trykkekunsten og bibelen begynte å bli tilgjengelig for folket, etter hvert også på deres eget språk. Luther oversatte bibelen til folketysk, mens han satt i skjul i borgen Wartburg ved Eisenach, hvor han vel samtidig skapte det tyske skriftspråket.

Under Luther fikk vi store bondeopprør, hvor bøndene ville fris fra føydalsystemene, for å få friheten i eget land, slik som israelittene, som de nå fikk lese om på eget språk. Mange av Luthers sammensvorne støttet bondeopprørene, hvor Luther selv var positiv til deres sak, helt til Weinsbergs-massakren. Etter denne tok Martin Luther helt og fullt adelens side, hvor han hevdet at standssamfunnet var en gudegitt forordning, hvor vi med dette entret det lutherske standssamfunnet. Husmannsvesenet var en del av dette, og en videreføring av the Coloni under keiser Konstantin. Så vi kan nok slå fast at bøndene kjente seg like forrådt av Luther, som the Coloni under Konstantin.

Det lutherske standssamfunnet holdt seg stødig i Norden, hvor alle skikkelige folk hadde hustavler hengende på veggene, som minnet dem om det gudegitte standssamfunnet, hvor alle hadde å kjenne sin plass.

Slik forble det helt til Christian VI innførte husandakten i sitt rike, hvor han oppfordret bøndene om å samle sine husmenn og sitt tjenerskap til husandakter, for å styrke moralen i sitt rike. Christian VI var en glødende statspietist, hvor han nok håpet på at hans undersåtter skulle bli like glødende i sin fromhet, som han selv!

Hva danskekongen ikke hadde tenkt på, var at under disse husandaktene, begynte folk både å forsamles og å ytre seg! Det var derfor husandaktene som var utgangspunktet både for haugianerne og bedehuset, slik at den norske pietismen og bedehusbevegelsen, er rotnorsk folkeopprør!

Som vi vet møtte haugianerne, og da deres lederskikkelse Hans Nielsen Hauge, sterk motbør, hvor Hauge selv døde en altfor tidlig død, som en nedbrutt mann!

Allikevel, allerede 50 år etter Hauges død, hadde haugianerne vunnet en full seier, med full forsamlingsfrihet, ytringsfrihet og bevegelsesfrihet! Hvor det da, i 1874, var tid for et jubelår, hvor alt det gamle var glemt, og man kunne begynne på nytt!

Even Helmer Hermansen Holmstad ble utpekt til å lede an i dette jubelåret, hvor han symbolsk i dette året ble født i ei husmannsstue, men så raskt ledet til kværnenga Grythengen, for endelig å fullbyrde kristendommens frihetstrang under den rokokko, nyromantiske seinpietismen i Øverskreien. Den vestlige, kristne sivilisasjons endelige fullbyrdelse og seier, etter århundrer av undertrykkelse!

Dette var en helt fantastisk tid, hvor nyromantikken, seinpietismen og dragestilen smeltet sammen i en enhet, som fant sitt fulle uttrykk her i Grythengen ved stenelven Grýta, med den nyromantiske seinpietisten Even Helmer. Han var da også en svært munter og glad fyr, slik Leif Brennsæter, som var med ham på tømmerkjøring på Totenåsen i sin ungdom, har vitnet om.

Så vi har litt å feire i år, i 2024, allikevel er det så merkelig stilt. Selv begynner jeg å undres om det ikke var Norge som var tusenårsriket, eller kjernen i tusenårsriket, som det er skrevet om i Johannes åpenbaring? For det var jo her den vestlige, kristne sivilisasjon, nådde sin fullbyrdelse. Hvor da tusenårsriket varte fra 1024-2024, hvor Djevelen da fra 2025 får fritt leide.

Litt seint kanskje å oppdage at tusenårsriket snart er unnagjort, i tusenårsrikets siste år, men bedre seint enn aldri!

Hei! Ja, jeg fotograferer og fotograferer. Jeg tror jeg satser på Frankrike neste påskeferie, da det er sein påske. Må også få til en ny foto-ekspedisjon for Sognefjorden, kanskje neste sommer? Tar en ny tur til Folldal i høstferien. Må ta et skikkelig farvel med Norge! Har egentlig lyst til å bosette meg i Skjolden, verdens vakreste sted, men kan ikke ta med jentene dit. Dessuten er det jo foreslått fire vindkraftverk i Ytre Sognefjord. Vindkraft i Nord-Østerdal vil være katastrofalt, da Rondane er bakteppet for nasjonalmaleriet vårt, "Vinternatt i Rondane". Tenk å gå opp i Rondane om vinteren, for å la seg fylle av evighetslengsel under stjernehimmelen, for så å ha disse blinkende vindturbinene over Fjellregionen! Det er mye å ta avskjed med, jeg har også lyst til å besøke vestsida av Randsfjorden, hvor den nyromantiske maleren Jacob Gløersen trivdes som best. Her fant jeg tom. ut at de har bygget ei nyromantisk stavkirke i dragestil, som jeg håper å se! Men det begynner å nærme seg, har tatt ned min lokale historie, mangler bare å fotografere Thorud-fløya, som var den trebåten vi hadde på Totenåsen. Uansett, med det samme det blir proklamert et vindkraftverk etter Sognefjorden, i Mjøsregionen eller Fjellregionen, da får kona bare gi seg i jobben, så pakker vi og finner oss en fransk landsby så raskt vi klarer:-) Heller ikke mye å leve for i Norge, det er bare fotograferingen og påskeleir på Livoll ved Gålå. Folk er ikke noe hyggelige lenger, utenom dere i Motvind, og da de som kommer på Livoll. Dessuten er min lokale kulturarv borte. Men du skal være velkommen på besøk!

Bestill fadografiet av Eidsvatnet med Åsafossen og filosofihytta til Wittgenstein her.

Appendix!


Her er mer om kristenretten!


Og her er et eget nettsted om kristenretten og jubileumsåret 2024, som vel egentlig er avslutningsåret for Norge, da jeg ikke kan se hvordan vi skal kunne vikle oss ut av den ulykka vi nå har viklet oss inn i:


Selv kommer vi i alle fall ikke til å seile kystpilegrimsleden:


Men det er mulig vi kun tar et Paris-besøk i påsken, som er sein til neste år, for så å reise ut til Ytre Sula (Solund) ytterst i Sognefjorden neste sommer, så fortsetter vi dokumentasjonen av fjorden til Petter-Kvåle i motsatt retning, før vindkrafts-mafiaen slår til med fire vindkraftverk etter fjorden vår.

Da tar vi campingvogna til Frankrike, og blir der. Men dette gjør vi nok uansett, hvis ikke kongen og Luster kommune bestemmer seg for å bygge en skikkelig urban landsby for oss i dragestil i Universets sentrum, Skjolden!

Nb! Etter at ordene ovenfor om standssamfunnets historie ble nedtegnet, bråbestemte vi oss for å ta en tur til Hauge-senteret, noe vi kunne gjøre takket være den bevegelsesfriheten haugianerne kjempet fram for oss, hvor vi fikk vite mye mer om standssamfunnet, hvor vi nå kan nedtegne våre tanker takket være vår ytringsfrihet, som vi også kan takke haugianerne for✌

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...