Saturday, November 2, 2019

Shuri-slottet kontra nye Rausteinshytta

I store deler av nyere vestlig filosofi anses historien som lineær: Verden, eller tiden, beveger seg fremover. I Østen regnes historien generelt som sirkulær. Fortidens byggherrer og håndverkere anses ikke som dårligere enn nåtidens. Derfor lar japanske myndigheter landets kulturhistoriske skatter, som Shuri-slottet, gjenreises gang på gang. - Sivilisasjonen
- Shuri-slottet gjenoppstår som Fugl Føniks

Av det største som har hendt i året som har gått, er det nye nettstedet Sivilisasjonen, som tenker som meg og har de samme idealene og forbildene som PermaLiv. Når man i det daglige er omgitt av mjøsbarbarer, som har det for seg at alle siviliserte mennesker er hatister og reaksjonære, er det herlig å finne likesinnede fra Sivilisasjonen!

For egen del er det svært traumatiserende å leve her i enga, som jeg har kommet til at må være den eldste husmannsplassen i Øverskreien. Derfor er det helt naturlig at husmannstroen ligger begravet her, under stabburet til oldefar. Hvor ellers skulle husmannstroen ligge begravet, enn under stabburet til den eldste husmannsplassen nedenunder Totenåsen? Denne troen som var de tidligere husmanns-slavers tro!

Men nå ender denne grenda i et dekonstruktivistisk seierssymbol, den lille husmanns-enga mi er omringet av motkultur og neddynket i gjennomstrøms-teknologi, samt at mine forfedres smekre urbane landsby ved Kværnumsstrykene har brutt sammen under det enorme åket av Fossenfeltet, og slik har tapt alle urbane kvaliteter. Som Wendell Berry har slått fast en rekke ganger, rural kultur kan kun eksistere i samspill med urban kultur, og vice versa.

Ja, hvorfor skulle det være så vanskelig å gjenoppbygge gamle Rausteinshytta? Når det er så enkelt i Japan å rekonstruere Shuri-slottet!

Hit var det godt å komme! Nå kommer jeg bare til Pålsputten😕

"Det langsomme friluftslivets verdier"

-Wikimedia.

Kommentar.
AF, en verden, en arkitektur. En arkitektur for vår tid, hvor alt lokalt særpreg er utslettet. Tom. Toten, Norges rurale alibi, vårt Totscana, har de nå kronet med et modernistisk ikon på Østhøgda, Totens høyeste punkt med 849 moh. Her bygger de nå nye Rausteinshytta, velsignet av Totentroll, som følger i kulturelitens fotefar, de som har inntatt Turistforeningen og sammen med Thon legger den norske fjellheimen for finanselitens arkitekturføtter. Østhøgda er tapt til moderniteten. Kun Tjuvåskampen har vi tilbake!
Et godt og støttende tilsvar fra AF:
Øyvind, jeg skal aldri glemme en kompis av meg som heller ikke er dødelig forelsket i det meste av moderne arkitektur. Vi gikk forbi ett eller annet nytt skrothus av det mest utspekulert stygge slaget, det var virkelig visuell og romlig vold, og han stopper hoderystende opp, peker og freser: Moderne arkitekter! Det får nå være greit at de ikke er like flinke til å tegne hus som de gamle, det kan de kanskje ikke noe for. Men når de skjønte at de ikke klarer å finne på noe like bra selv, så kunne de jo i det minste ha herma etter de som kunne dette. Men de klarer jo 😈 ikke det en gang!!

"Lista med arkitekturens motsatsord"

Synd at modernistisk ideologi skulle få legge beslag på Mjøslandets tak.

Relatert

Fortapt i samtiden

Turistforeningen bygger spektakulære hytter på Ryvarden
Eplenikkersborgerskapet i ny variant: Den modernistiske urbane eliten markerer sitt ego ved å dumpe "nyskapende" arkitektur i vakker natur og ignorere regionale byggeskikktradisjoner. Tidligere generasjoner ledere i Turistforeningen satset på å bygge hytter inspirert av lokal byggeskikk, men dagens ledelse synes åpenbart ikke det er kult og trendy nok.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...