Monday, November 4, 2019

Walking the Lake Mjøsa Land XIII

Olterudelva River from the Tjuvåsen Hills, part of the Totenåsen Hills.

-Wikimedia.

Norwegian: Selv bare elsker jeg Olterudelva, eller Tjuvåselva, Mjøslandets helligste elv, vårt svar på Jordanelva. I grunnen kjøpte jeg min nye 24 mm GM f1.4 for å kunne ære denne gamle kulturelva vår, fra sagnomsuste Tjuvåsen, hvoretter himmelengene ligger. Og jeg syntes den gjorde en god jobb i dag, til tross for at jeg kun hadde en time til disposisjon mellom mine mange kjøreoppdrag, satt jeg igjen med hele tolv brukbare fotografier. Selv om jeg ikke er like skarp i matematikk som gamlefar, da jeg tilbrakte skoletiden med å dagdrømme, skal dette etter mitt hode tilsvare ett fotografi hvert femte minutt.

English: These 12 images were made at a short walk along the upper parts of the Holy River of the Lake Mjøsa Land, the river by which the Apostel of the Totenåsen Hills lived. The river's origin at Tjuvåsen Hills is a place filled with ancient mythology. The light wasn't particularly good, but my new GM 24 mm f1.4 seems to have its own light. I bought that lens with this river in mind, as I wanted to honor our Holy River the best possible way.

-Wikimedia.
Hey my friend!

I'm really more than happy to be one of your fans. You really have some truly fantastic and amazing photos in your gallery.

They don't "travel" as far, because you dont tag them. Try to do it, if you want to show the world.
As for the equipment you have, oh, it really is perfect and you can consider yourself lucky for having it!! I wish I had it too :-)! I'm stuck with an old used Pentax, paired with some older glass and I consider myself lucky for having it, but hey! I'm lucky I guess!

And im/perfection is a totally subjective meaning! If something draws emotions for you, then its perfect. We may see things from different angles, but sometimes emotions can connect (sorry for my english, I hope you understand what Im trying to say here). PS Your photos really made me wanna visit Norway sometime in my life!

And the stories you say about every picture make each one of them special! - leonidas09
-Wikimedia.
Sorry to hear about all this happening to your town. But, since this is the case your photographs are kind of history (like before and after). In a few years nothing will be the same. Politicians... everywhere they are the same. Nothing more to say about them. Btw great editing. Colours look great. And keep the Sony.. Amazing camera! Don't worry about confidence. You have it, just don't know it yet! Thank you so much for the invite. If I ever manage to come to Norway, I'll let you know! And if u come to Greece sometime, let me know. - leonidas09
-Wikimedia.

Leonidas er nok en hellig mann, som vet å verdsette elva vår og himmelengene, kunne vært morsomt hvis han kom en tur en dag. Men det er ikke mange som verdsetter disse tårene min a7III gråter for meg her i Mjøslandet lenger, alt skal være spektakulært nå i våre tider, det skal slå en i øynene skal det ha noen verdi. Av denne grunn orket ikke lenger disse mjøsbarbarene å sitte rolig og nyte Hovdetoppen i Gjøvik, denne stillhetens og mørkets øy midt i byen sin. Nei, spektakulært skal det være, derfor bestemte de seg likeså godt til å vie bytoppen sin til tempelhøyden for vår nye verdensreligion, hovdetroen!

-Wikimedia.

Men her etter Olterudelva, her nynner fremdeles husmannstroens ånd i det stille. Selv om himmelen ikke lenger er hjemme, og den Hellige ånd har fulgt i sin apostels fotefar.

- When the Holy Spirit Left Us


Awesome! Thanks a lot. There is a medium for everyone and social media is not necessarily the best fit for you then :) - Mads Peter Iversen

-Wikimedia.

Mads Peter Iversen har nok rett, tårefotografiet passer ikke for Instagram og sosiale media, men får fortsette å fotografere fram til jul, så får man se om det kan være mulig å få dem over i et mer høvelig format.

-Wikimedia.


Pussig dette, så mange komposisjons-tips og regler, men når jeg går opp i fotograferingen, da bare glemmer jeg dem alle. Lurer faktisk litt på om den Hellige ånd tok over kameraet denne gangen også? Kanskje har den ikke forsvunnet allikevel, men har bare trukket litt lenger oppover elva? Vi skal heller ikke se bort fra at fotograferingen ga mersmak, da det ble så bra sist, og den derfor var glad for å se meg igjen sammen med min a7III.

Kjært møte:-)

Dear meeting;-)

-Wikimedia.

Det er godt å være aktivist og samtidig slippe å sprelle, for fotografiet spreller ikke. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er aktivist for kulturelva mi, som jeg føler at jeg er alene om å sette pris på og forstå i hele verden, men så lenge man hele tiden skyver fotografiet foran seg, da spreller man aldri!

Vår kjære Terje Bongard ble dessverre meget lei av å være sprellemann. Så slik sett har jeg en stor, ja faktisk enorm fordel, som tårefotografen!

-Wikimedia.

Disse fotografiene fra Tjuvåselva er her publisert i kronologisk rekkefølge, med unntak av første bilde. Først ruslet jeg en liten tur på oversida av Totenåssti-brua etter Hemningsdalen, opp til der skitrase-motorvegen krysser kulturelva mi. Deretter gikk jeg litt nedover på nedsida av brua, etter Olteruddalen.

Grønn mosaikk.

Green mosaics.

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...