Saturday, December 15, 2018

Å løfte en finger for Hovdetoppen

Jeg begriper ikke gjøvikenserne! Hovdetoppen lå lik en dampende villmarkstopp midt i byen, som et monument over byens opprinnelige naturarv, byens hellige fjell, så bare hogger de det ned, for å erstatte levende trær og villmark med narsopatisk juggelbling.

Foto: Extraordinary Photography


Mer skulle det ikke til for å stoppe ødeleggelsen av Pennsylvania's Moshannon State Forest, en håndfull demonstranter. Dette var en bortgjemt skog ute av syne, mens Hovdetoppen lå midt i byen, hvor hele byens befolkning kunne bivåne denne skogsmaskina gå berserk på bytoppen vår, uten at en eneste sjel løftet så mye som en finger. Ja, helt sant er det ikke, jeg er stolt av at jeg løftet en finger, pekefingeren, for å trykke ned utløserknappen på kameraet mitt. Skulle selvsagt tatt langt flere fotografier av denne udåden, men i det minste, som den eneste i Gjøvik, har jeg løftet en finger. Resten av byens befolkning gadd ikke det engang, de var totalt likegyldige og apatiske, og som Elie Wiesel hevder, likegyldighet er en større ondskap enn ondskap.

Når jeg er i Gjøvik nå, føler jeg meg som omgitt av utenomjordiske skapninger. I vantro ser jeg disse skapningene passere meg, mens Hovdetoppen ligger avkledd, klar for å skjendes midt i byen deres. Og de later som ingenting. Ingen snakker om Hovdetoppen. Som om det var et incest-overgrep i en besteborgerlig familie, som bare skal feies under teppet.

Kanskje er de utenomjordiske? Kanskje har fremmede vesener overtatt hjernene deres, og at de kun er zombier? For UFOen på Hovdetoppen blir jo helt klart liggende over byen lik en fiendtlig invasjon fra det ytre rom.

La det være klart, de som står bak ugjerningene på Hovdetoppen, er reine narsopater, et menneske med en eneste empatisk følelse er ikke i stand til å gjøre noe slikt. Hovdetoppen er et soleklart bevis og symbol på at det er de verste mennesker, narsopatene, som sitter med all makt i vårt land, økonomisk og politisk. Mens empater som meg bare løper rundt med kameraet og forsøker å dokumentere den siste rest av skjønnhet i verden, før narsopatene tråkker den ned i søla.

Slik har det blitt i hele Mjøsregionen nå, det skjer så ufattelig mye sykt alle steder nå, og det er nok bare å innse at vi empater er like utrydningstruet som huldrestrya i Torsæterlia.

Jeg var den eneste i Gjøvik som gadd å løfte en finger over terrorangrepet på byens hellige fjell, Hovdetoppen! Resten av byens befolkning tok på seg rosabrillene.

Relatert


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...