Wednesday, February 20, 2019

Photoshop før Capture One

Dette bildet har jeg ikke publisert tidligere fordi jeg trodde det hadde utbrente høylys. Men nå har Lr CC fått viser for klipte høylys, og det viste seg at de ikke var klipte:-)

Lr Classic orker jeg ikke å lære meg, det blir først Ps så C1.

-Wikimedia.

Hittil har jeg tenkt på Capture One (C1) som et alternativ til Photoshop (Ps), men Sony-hateren Theoria Apophasis fikk meg til å innse at dette er feil tankegang. Det finnes intet alternativ til Ps, og selv de som kan mest om dette programmet kjenner kun til 40% av mulighetene. C1 er et alternativ til Lr og er definitivt best for Fuji og sannsynligvis Sony.


Derfor har jeg kommet til at skal jeg ha selvrespekt som fotograf, må jeg bare lære meg grunnleggende Ps, kanskje så mye som 4%. Deretter kan jeg gå over til C1. Hva som har holdt meg tilbake er at Adobe Camera Raw skalerer feil på min Dell 13", men klarer jeg ikke å leve med dette, eller ikke får Adobe til å fikse feilen, får jeg skaffe meg en ekstern monitor.

Så nå blir det å investere i ei skikkelig mus neste gang jeg skal til Gjøvik, så får jeg bare sette meg ned og drive på, til jeg har grunnleggende Ps under fingrene. Begynner å gå seg til med min A7III, faktisk synes jeg nå min gamle 70d har mer kompliserte menyer, så det er rart hva man venner seg til.

Men selvsagt, jeg skal fortsette å ta bilder, masse bilder, så får disse videreeksponere seg til hva de vil i fortsettelsen. Man får ta bildene først, så får prosjektene komme som en videreeksponering, mine egne eller andres. Kanskje en litt utradisjonell tilnærming, men det er slik grendepoesien min har kommet til liv, så hvorfor da ikke andre prosjekter?

Dessuten har forfallet av våre forfedres gullalder blitt så voldsomt nå, at det ikke finnes noe håp om å stanse raset mot avgrunnen og juggelalderen. Eneste mening som er igjen er å dra på gulljakt med kameramalerpenselen, for å forevige de siste rester av gullalderen før alt forvandles til juggel. Ser jeg har ca 15000 fotografier på Wikimedia, målet må være 1.500.000 fotografier tildelt allmennheten før jeg vandrer. Skal jeg få til dette kan det nok bli ganske så mye vandring i forkant også, hvilket jeg ser fram til.

Alle som vil støtte meg i min jakt på gull fra Mjøslandets gullalder, som sponsorer eller på annet vis, er hjertelig velkomne...

Relatert


A Conversation with Nature

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...