Sunday, September 30, 2018

Traits of GREAT Photographers

De vloggerne jeg liker best å følge er fotoekteparet Tony & Chelsea Northrup, og jeg må si jeg ikke misunner dem reint lite for den felles pasjonen de deler for fotografiet. Noen hevder at fotografi ikke er kunst, men der tar de feil, fordi det er det eneste visuelle mediumet jeg klarer å uttrykke meg gjennom, og min poesi er et ekstrakt av fotografiet og ikke motsatt. Selv har jeg begynt med fotografering midt i en fotografisk revolusjon, den speilløse revolusjonen, hvilket er både spennende og frustrerende. Spennende fordi de forskjellige aktørene ikke har fått satt seg, slik at man ikke vet sikkert hvor de vil gå, men frustrerende av samme grunn, fordi det er uvisst hvilken retning man bør velge. For tiden leder Sony an, men de har dårligst ergonomi og en lite framtidsrettet flens.

I denne episoden snakker Tony & Chelsea Northrup om fellestrekk ved store fotografer, og jeg må si dette var en usedvanlig interessant diskusjon. Men et trekk ser de ut til å ha oversett, hvilket de selv representerer, at svært mange dyktige fotografer har ektefeller som deler deres pasjon for fotografiet. Som Jason Lanier, som forteller at hans kone kaster seg over fotografiene hans når han kommer hjem. Det må være herlig å ha det slik!

Derfor, har du en fotograf i magen, finn deg for all del en partner som har det samme. Du kan melde deg inn i en fotoklubb, eller oppsøke et sted mange fotografer søker seg til. Som Gamla stan i Stockholm, med Fotografiska like ved. Begge stedene er som en magnet på fotografer, og du ser raskt hvem som er lidenskapelige fotografer, og hvem som bare er turistknipsere. En ekte fotograf oppfører seg som et rovdyr på jakt etter det beste motivet. Ser du en singel mann eller kvinne som er lidenskapelig med kameraet, vis interesse for hva han/hun fotograferer, og inviter til å snakke videre på en av de mange hyggelige kafeene rundt ethvert gatehjørne.

Denne kvinnen observerte jeg en god stund i Gamla stan, der hun snek seg rundt i de smale gatene lik en asiatisk snøleopard, på jakt etter gode motiver. Her har hun funnet et motiv på Stortorget. At hun var en lidenskapelig fotograf oste av henne på lang avstand, og hun så ut til å kunne være lidenskapelig på mange andre områder også. En fotografs drømmekvinne!

-Wikimedia.


Stockholmensere har et helt annet forhold til fotografiet enn nordmenn, og legger de merke til at de blir fotografert, inntar de sin beste fotopositur på brøkdelen av et sekund, som denne kvinnen.

Denne åpenheten til fotografiet skyldes nok at Stockholm huser flere av verdens absolutt beste gatefotografer, pluss at Fotografiska er en sentral institusjon i bykulturen.

-Wikimedia.

Motivene yngler i Gamla stans smale gater.

-Flickr.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...