Saturday, September 15, 2018

Bilhateren Mikkjel Fønhus

Da jeg var på biblioteket i dag og ventet på svigermor, hadde jeg god tid til å fordype meg i Dag og Tid. Derfor leste jeg grundig en artikkel om Mikkjel Fønhus, som jeg nok ellers ville hoppet lett over. Dette var et skjebnens lykketreff, for i Fønhus har jeg funnet nok en sjelsfrende. Det viser seg at Fønhus var bilhater. Han rett og slett tålte ikke synet av biler, dette fikk det til å gå i svart for ham. Bilhatet var en viktig grunn til at Fønhus trakk seg tilbake i ødemarka, og en hovedgrunn til at han ønsket en avvikling av den industrielle sivilisasjon. I så måte var Fønhus mer kompromissløs enn meg, da jeg kun ønsker en retur til det gamle jordbrukssamfunnet, ispedd en god dose retrovasjon. Fønhus var rett og slett en "wildernist", en som ønsket en retur til jeger- og samlersamfunnet.

Pussig er det at vi, som hadde Mikkjel Fønhus som en av våre nasjonale helter, endte opp som Kjøpesenterlandet og en bil-suburb til USA.

Relatert


The Social Ideology of the Motorcar

Closing Roads (Ecodefense)

Hat-objekt nummer ett!
Se hva jeg fant hos PRI i dag:
- THE HERB SPIRAL: A SIMPLE WAY TO GROW KITCHEN HERBS
Hvilken vidunderlig urtespiral! La oss bygge urtespiraler alle steder det er asfalt!
Kverk bilen. Bygg en urtespiral på en parkeringsplass! (urban hacking)
Finn en parkeringsplass og la en urtespiral ta dens plass!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...