Skip to main content

The only "high tech trap" exists in the minds of those who can't see outside of the very narrow tunnel of progress

Øyvind, how come it's impossible to go from cars back to horses when it was perfectly possible to go from horses to cars, and there was a very elaborate and expensive infrastructure around horses and horse transport that somehow got replaced? The answer, of course, is that you're letting the myth of progress do your thinking for you. You don't make the transition all at once, any more than cars replaced horses all at once, and so the ordinary depreciation of the infrastructure that has to be replaced does much of the work for you. The only "high tech trap" exists in the minds of those who can't see outside of the very narrow tunnel of progress. - John Michael Greer
Follow the discussion between me and Eivind Berge to his post "Can industrial civilization be saved?". Is Gail Tverberg caught in "the very narrow tunnel of progress", in spite of that she foresees the rapid end of industrial civilization? Or is the "high tech trap" real? Can we go back as Greer proclaims? How far back will we fall? Is the InGroup-Democracy of Terje Bongard possible, or will it claim way too much resources? What with an anti-collapse army? These and many more subjects are put on the table. Please feel free to participate. Any perspective to illuminate these very relevant and important issues are welcome!

Can we go back?

Comments

  1. One thing: it will take a minimum of 60 years for there to be as many horses in the United States as there were in 1900. That is a biological fact, and assumes breeding every female as much as possible, with no premature deaths.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sommerhilsen fra Terje Bongard

Noen tanker:

Nesten halvparten under 30 år kommer ikke til å stemme i høst. Individet i storsamfunnet er fremmedgjort: Følelsen av å ha innflytelse er liten, avstanden opp kjennes utenfor følelsesregisteret. Avisene i dag fokuserer på at om man ikke stemmer, så har man ingen innflytelse. Spørsmålet er bare om forskjellen ville bli så stor om vi smurte 50 % mer stemmer ut over dagens partilandskap. Blir framtiden mer bærekraftig av det? Blir følelsen av innflytelse større?


Det påligger folk med kunnskaper et svært ansvar nå. Framtidas livsnødvendigheter, omsetningen i de store systemene som gjenskaper og omsetter luft, vann, jord, klima og næring, selve livsveven er i ferd med å knekkes. Ikke bare mat og klær, også helse og livskvalitet, trygghet, konflikter mellom individer, regioner og land ligger i potten. Biomangfold er en sikkerhet vi trenger for å holde sykdommer i sjakk, matproduksjon oppe og livskvalitet levende. Du ser tegna rundt deg hele tiden. Det er en håndfull arter som …

Village Towns

Vandana Shiva from Sustainable Cities™ on Vimeo.

Vandana Shiva, an internationally recognized Indian activist and philosopher, explains that planning for the human being rather than the automobile can liberate space and create community within a city. In her opinion, a sustainable city should operate as a self-reliant and self-sufficient cluster of villages.

Naturmaterialen åldras på ett sätt så att de får en ny och kanske till och med ökad skönhet

Syntetiska material kan till exempel omedelbart verka snygga och praktiska. Teflon, goretex och de många nya nanoimpregneringsämnena är kända för deras otroliga förmåga att avvisa vatten, fett och smuts, men den avvisande kvaliteten verkar också gälla mer generellt för de syntetiska materialens estetiska verkan. Det finns ofta en endimensionalitet i materialen, som gör dem starkt monotona i större mängder. Syntetiska material åldras dessutom i allmänhet med mycket lite behag. Från det ögonblick de börjar mista sin industriella glans kommer de snabbt att likna avfall. Detta är helt motsatt hos naturmaterialen som ofta åldras på ett sätt så att de får en ny och kanske till och med ökad skönhet. Det är som om de rymmer en stor mängd upplagrad erfarenhet, som om detaljrikedomen först på allvar avslöjas i förfallsprocessen. Skönhetens Befrielse av Morten Skriver, s. 166