Toten-arden til herr Fossemøllen noe malplassert, da man i ardens tid ikke hadde jordskifte med gress, da dette kom med vendeplogen og hesten. Arden gikk for grunt til å kunne vende gresstorva, samtidig som den ble dratt av kua eller kjerringa, som heller ikke var sterke nok til en slik jobb. Høy til dyrene hentet man fra utmarka! I grunnen har vi nå gått full runde her i Stor-Grythengen, hvor man først hadde skog, så kom jordbruket med arden, deretter den suburbane plenen, så de store melkebrukene, hvor all jorda, som man ikke hadde råd til å la gro til igjen med gress under arden og husmannsfolkets tid, nå er sådd til med gress alt sammen, hvor Grythengen nå må vende tilbake til skogen, for å skjermes fra alle disse plenbunkrene og industribrukene. Hvor man i denne prosessen har utradert all kulturarv, uten mulighet til å gjernopprette noen form for sivilisasjon. Hvor vi da ikke har annet valg enn å avslutte det hele, for så å ta med oss så mye vi kan av vår tapte kulturhistorie til Nouvelle-Aquitaine, hvor vi lever ut våre liv som skjønnhets-kultister. Old Toten-ard from Toten, Norway. Stock-bilde | Adobe Stock |
- Martin Larner said... JMG - in the absence of any viable petroleum sources for the first 10 million years, where are these Global Civilisations getting their energy from to for instance create aerostat towns?
-
As I understood it, the basis for a lot of your work is that a Global Civilisation would not be possible in the absence of a cheap and abundant source of concentrated energy, so it would be unlikely that such a civilisation could exist once those sources have depleted.
I'd envisage a more medieval type of civilisation or those of earlier ones such as the Romans, Mongols or Babylonians once the memory of todays technology, along with the energy to produce it have become myths or forgotten entirely. I'd expect such civilisations to be much more localised and develop at different rates, unaware of each others existence.
During this period before petroleum sources are replenished by the Earths own processes, we would be forced to live off our energy 'income' rather than 'inheritance' as I believe you have previously stated.
John Michael Greer said... Martin, I've argued at some length in my book The Ecotechnic Future that industrial society is merely the first, and the most cluelessly wasteful, of a potential range of technic societies, defined as societies that use a significant amount of energy from sources other than human and animal muscle. There are plenty of things that can still be done with the more modest energy flows that can be obtained from renewable sources, and I expect that a future society that plays its cards right could certainly manage aerostats and a global civilization without having to waste energy as freely as we have.
Read the discussion thread here.
Den suburbane plenens historie er interessant! Selv trodde jeg denne ble utviklet fra golf-sporten i det skotske høylandet, hvor dette vel opprinnelig var en sport for gjetere på beitemarkene, hvor adelen seinere tok til seg denne sporten med bruk av kunstige beitemarker uten skotsk høylandsfe.
Dette stemmer sikkert, men dette var nok da en videreutvikling av plenen, hvor denne ideen opprinnelig stammer fra de franske palass-hagene.
Uansett er det klart at plenen er et overskudds-fenomen, hvor man benytter seg av vinnerstrategiene i handikapprinsippet innenfor hjerneevolusjonens femte lag i utgruppa. Med dette signaliserer man at man har ressurser til å holde gresset nede uten bruk av beitedyr. Opprinnelig var dette et svært sterkt handikapp-signal, da plenen krevde en voldsom ressursbruk gjennom slaver eller innleid arbeidskraft.
På samme vis som det opprinnelig var et meget sterkt handikapp-signal å komme brun hjem fra syden i februar, mens dette nå vel stadig mer knyttes til vulgær masseturisme, hvor kanskje pendelen er i ferd med å svinge tilbake?
Etterkrigs-generasjonen tok til seg disse ideene, hvor de så på Grythengen og Øverskreien som et meningsløst, utdatert kulturlandskap, med en tilsvarende utdatert og meningsløs historie, klar til å parteres og omdannes til plen-handikapp-signalering ala USA og det amerikanske suburbia, for en slikk og ingenting!
Kunne det bli mer fantastisk!
Seinere har det kommet til en svindyr infrastruktur, for å holde liv i all denne handikapp-signaleringen i dette billige suburbane ødelandet i utkantene av Toten, innenfor hjerneevolusjonens femte lag, hvor man praktiserer negativ frihet, i sterk kontrast til den positive, kristne friheten, som først og fremst kom til uttrykk gjennom den norske pietismen, som blåste ut i Øverskreien, hvor det nå bare er løvblåserne som blåser her.
Den suburbane plenen er et fint middel til å signalisere overskudds-ressurser, på samme vis som for den franske solkongen, hvor man stolt kjører omkring på stadig større og flottere gressklipper-tanks, som har overtatt jobben for de afrikanske slavene på godset til Thomas Jefferson.
Midt i denne fantastiske, kortklipte plenen, uten en eneste sau, ku eller geit av noe slag, finner man da den ekstremsubeksurbane Toten-bunkeren, hvor man i disse dager kanskje først og fremst signaliserer sin status gjennom stadig større hjemmekinoer, på samme vis som de greske bystatene signaliserte sin status med å konkurrere om å ha det største og flotteste teateret.
Her fordyper de seg da i Netflix, det aller ypperste av det ypperste av den ekstremsubeksurbane kulturen i Øverskreien, hvor ingen savner det store, årlige Grytheng-spelet på festsletta øverst i Stysjin.
Heller ikke er det noen som savner filosofistien til Even Helmer mellom kjørbrua i Grythengen og filosofibjørka ved stenelven Grýta, fordi hva skal man vel med filosofi, nå som den rokokko, nyromantiske seinpietismen i Øverskreien, kun er en relikvie fra dinosaurenes tidsalder?
Hvor man til slutt har bilen, som er det ultimate handikapp-signal innenfor hjerneevolusjonens femte lag, utgruppa, hvor man fleksibelt kan signalisere sin status dagen lang for alle de andre tomtenissene på Toten, der man raser gjennom kulturlandskapet, lik en ubåt i vann, på veg fra sone til sone for dagens gjøremål, i pakt med modernismens overlegne sonedelings-prinsipp, med en klar atskillelse av arbeid, hjem og fritid, i sterk kontrast til middelalderens skitne og kaotiske markedsbyer!
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.