Friday, December 21, 2018

Overgang til Capture One?

Skal være ærlig og innrømme at min overgang fra JPEG til RAW ville vært vanskelig uten nye Lightroom CC og Nik Collection, hvor man som nybegynner kan oppnå fantastiske resultater med svært begrensede kunnskaper, hvilket er inspirerende. Allikevel tror jeg at jeg vil begynne å forberede en overgang til Capture One. Dette skyldes flere forhold, som at ACR ikke skalerer riktig på små PCer, at Ps er et voldsomt stort program hvor jeg aldri kan komme opp på nivå med de beste, samt at Capture One samarbeider tett med Sony. Noen mener også at Adobe arbeider for å låse forbrukerne til deres system.

Dette vil allikevel bli en langsom overgang, hvor jeg først lærer meg den gratisversjonen av C1 som følger med mitt kamera, og hvor jeg ellers leser meg opp på C1, slik at jeg kan mest mulig om programmet før overgangen. I tillegg vil jeg ikke foreta en overgang før mitt nye kamera sitter under fingrene, samt at jeg har gjennomført et par utstillinger. Og selvsagt må jeg innarbeide MYE bedre lagringsrutiner før jeg foretar en overgang!

Slik jeg ser det er fotografering viktig som mentalhygiene, men også for å dokumentere våre forfedres La Belle Époque (fransk, «den skjønne tiden»), som samsvarer med tiden til M.J. Dahl i Holmstadengen. Med redningsoperasjonen for Kværnumstomta på Skreia kan det også være mulig at vi går mot en ny bellesifering? I alle fall gir denne seieren inspirasjon til å dokumentere Lenaelva med sideelver, med vekt på industrihistorien, for galleri ved og utsmykning av Fossum mølle ved Kværnumsstrykene, hvor mine forfedre holdt til. Etter at jeg på brutalt vis ble kastet ut av min bedrift og med dette min lange industrihistorie, kan kanskje nye Kværnum gi meg en mulighet til å gjenopprette kontakten med mine dype industrirøtter etter Lenaelva med sideelver? Det ultimate ville selvsagt vært hvis man også fikk reddet engene etter grenda mi, slik at de kunne gjenoppstå som levende elvebruk og historiemalerier, med hver sin stolte kulturbærer.





En liten del av min eldgamle elve-industrihistorie, her ved elvebruket Grythengen, den første av engene etter grenda som var himmelporten til Totenåsen.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...