Wednesday, October 9, 2019

Lyden av Tjuvåselva

Da, kjære følgere av PermaLiv, har vi verdenshistoriens første fotografi av Olterudelva med verdens beste 24 mm. Og dette var faktisk aller første bilde av elva, da som så ofte ellers, ble det første det beste, før bevisstheten kobler inn og ruinerer det hele.

Bildet ble tatt på oversida av brua for Totenåsstien, hvor elva renner gjennom Hemningsdalen.

-Wikimedia.

«Har du lyttet til elvene om natta?»


Har du lyttet til elvene om natta?
Da taler de om andre ting.

Da sildrer ingen latter over sandgrunnene,
nynner ingen sang om
brune jentekropper
som sklir uti ved laugeplassen,
eller vide enger med spoveskrik,
eller sundmannen som ser på skyene
mens han ror.

De taler om andre ting.
Ting som er heimløse i dagene,
ting som er aldri og ingen ord.

Lytter du lenge til elvene om natta,
lenge,
er det til slutt som om sjelen
gåtefullt minnes sin framtid.

- Hans Børli

Stemningsbilde fra skogen etter Hemningsdalen i dag, hvor Olterudelva begynner sin ferd fra Tjuvåsen. Selv kaller jeg helst kulturelva mi for Tjuvåselva.

-Wikimedia.

Tro hvordan jeg skal få mjøsfolket, eller mjøsbarbarene, som er et mer passende navn, til å bli glade i kulturelva mi? Ja, for de ser den jo helst bare som en revne i landskapet, som bør fylles igjen med stein, søppel og halmballer.

Synd jeg oppgav fotografiet i tenårene. Tenker på Spenser Cox, som vel bare er i tjueårene, og allerede har en slik enorm kunnskap og ufattelig portefølje. Hvor mange fotografier av elva mi har jeg ikke gått glipp av!

I dag igjen har Cox en knallgod artikkel!


Men i det minste får jeg snart verdens beste 24 mm i hende, og tror denne også er av de aller beste på diffraksjon. Så kan nok trygt skyte alt etter Olterudelva mellom f1.4 og f.16:-)

Olterudelva på nedsida av Totenåsstibrua, hvor elva passerer fra Hemningsdalen til Olteruddalen, som vi ser her.

Takket være Spenser Cox våget jeg å fotografere på f16, og her ser vi virkelig at verdens beste 24 mm kommer til sin rett, for forstørrer dere fila på Wikimedia, vil dere ikke se spor av diffraksjon! Hadde jeg benyttet en så liten blender på min Tamron 28-75, ville bildet vært ødelagt. Men ser at i alle fall hvis jeg kjører på lav iso, her er kun benyttet 50 iso, kan jeg trygt kjøre på f16:-)

Skulle det finnes andre der ute som er glade i denne gamle kulturelva fra sagnomsuste Tjuvåsen, hvoretter himmelengene ligger og Totenåsens apostel holdt til, er jeg takknemlig for all støtte i mitt arbeide for å dokumentere kulturelva vår.

Personlig, som Mjøslandets tårefotograf, ser jeg Olterudelva som den viktigste kulturelva i Mjøslandet. Viktigere enn Lenaelva, Hunnselva og Gudbrandsdalslågen!!!

-Wikimedia.

Hyggelig var det uansett at Rachel Lerch satte pris på videoen min nedenfor! Hun er ei glad lerke, som man alltid blir i godt foto-humør av;-)
Such a peaceful video!! - Rachel Lerch


En lise for sjel og sinn, både synet av demningen og lyden av kulturelva mi, i motsetning til synet og duret av det nye pumpehuset, oppe på kanten av Grytheplatået.

En meitemark reddet fra drukningsdøden. For spist ville den neppe blitt, da ørreten har forsvunnet fra Olterudelva, denne som trivdes så godt her.

-Flickr.

For øyeblikket venter jeg på hva som skal være verdens beste 24 mm vidvinkel, og det forplikter!
This Sony 24/1.4 is the best 24mm ever made; even better and lighter than LEICA's overpriced flop. It's only 2/3 the weight of Canon or Nikon and it's sharper, has less distortion, better bokeh, better sunstars, costs much less and has loads of other advantages.

While the 24-105mm (or 24-240mm) is the best general-purpose lens, this lens is better for low-light motion and action, better if you need to defocus backgrounds or foregrounds at 24mm, and males better sunstars.
- Sony 24mm f/1.4 FE GM Full-Frame E-Mount (2018-) - World's Best 24/1.4: Sharpest, best bokeh, lightest, least expensive & more!

Egentlig vurderte jeg ikke denne linsa, da jeg syntes den lå for nærme 28 mm til min Tamron, og nå må jeg vel også få meg en 24-105 mm f4.0, da nærmest alle naturfotografer ser denne som deres viktigste arbeidsverktøy. Men jeg syntes ikke Tamron 17-28 mm leverte som forventet, jeg tror mitt eksemplar var litt desentrert, hjørneskarpheten var ikke like bra som på min 28-75 mm Tamron, samt at Olterudelva nærmest gikk i spiral gjennom bildet når jeg la den fra hjørne til hjørne på 17 mm, grunnet forvrengning. Så da jeg returnerte den bestilte jeg samtidig Sonys 24 mm nærmest i desperasjon.

Så nå lever jeg i spenning. Blir 24 mm vidt nok til å fotografere Olterudelva og skogstjernene på Tjuvåsen? Etter at jeg ombestemte meg, har jeg grublet mye på om dette var rette valg? Men har den en god brennvidde for Olterudelva, hvilket jeg tror den har, vil jeg nå satse helt og fullt på å ære kulturelva mi med denne fantastiske linsa!


I first ordered the new Tamron 17-28 mm, but when I put my river running from corner to corner, it was like the river went in spiral because of distortion, so I returned it. I see the 24 mm shall have no distortion. Not so wide angle, but must learn to make panoramas, as the lens has no distortion I think this can be an alternative when it's not wide enough. Too I think f1.4 is important to simplify the image in cluttered scenes. Plan to start a project photo-graphing and video-graphing my river, and then I can focus on elements in the river and blur out the surrounding landscape, if needed. - PermaLiv

Nedenfor følger tre videoer med mange gode råd for mitt forestående prosjekt, så får vi tro alt går som forventet, eller aller helst over all forventning:-)







Ingen dumming han Iversen! Han hjalp meg dessuten til å forstå hvorfor bildet ovenfor fungerer så godt. Forresten trykte jeg på bestillings-knappen for min 24 mm nå nettopp, 13. september 2019. Begynner en ny tid med dennes komme?

Relatert


Colour management for black and white (Om vinteren er det gjerne svart-kvitt som gjelder.)

The Best Online Photo Printing Services in 2019

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...