Tuesday, January 30, 2024

Vindkraftverk på Eina!

Jeg kan garantere at det er Østre Totens ordfører, som har stått i bresjen for vindkraftverket ved Eina, hvor det ser ut til at et par vindturbiner skal få plass på Østre også, til ordførerens velbehag.

Oppdatering!

Vi får ingen turbiner på Østre, da dette vindkraftverket ligger sør-vest for Eina, og ikke nord-øst, slik jeg trodde. Men utsynet fra Tjuvåskampen blir med dette bare enda verre, med turbinene beliggende på åsen mellom Einafjorden og Trevatna, rett bakenfor der bildet er tatt!

John Fiskvik omtaler saken her:

Vindkraft, Vindkraftverk | Regionen vil ikke vinne på vindkraft! Tvert om! (hadeland.no)

Fotografiet er tatt fra Einafjorden, hvor vi ser opp mot Tjuvåskampen, hvor ordføreren vår nok aller helst ville hatt vindkraftverket sitt. Men da dette ikke gikk, kom han opp med den djevelske ideen å ødelegge utsynet fra Tjuvåskampen, ved å plassere et blinkende og snurrende vindkraftverk på Eina.

Med dette får vi utsyn mot vindkraftverk både østover og vestover fra Totenåsen.

Han synes nok at det skal bli en lettelse å bli kvitt meg og jentene også, fordi vi stikker til Frankrike ved første spadetak, og setter aldri vår fot i Norge igjen!

Bestill fadografiet fra Einafjorden her.

"Jøje meg, gikk inn på Zephyr, og dette området blir jo liggende rett bakenfor der jeg stod ved Einafjorden i høst og fotograferte mot Tjuvåskampen på Totenåsen. På Østhøgda får man jo vindkraftverket i Odal rett i fleisen, så jeg har vært så glad for at vi fremdeles har vindturbinfritt utsyn vestover fra Tjuvåsen, så kommer dette!

Ordføreren på Østre Toten vil sikkert synes det er et vakkert skue, da han vel aller helst skulle hatt disse turbinene oppe på selve Tjuvåskampen. Men Tjuvåsen blir jo ødelagt allikevel med vindturbiner på Eina, ikke snakk om at jeg orker å gå opp dit og få dette i trynet!

Heldigvis fikk ikke eldstejenta tysk, og måtte ta til takke med fransk i valgfag, som hun nå stortrives med. Frankrike satser på atomkraft, så vi stikker til Frankrike med det samme spaden stikkes i jorda for den første vindturbinen på Eina, og setter aldri vår fot på norsk jord igjen, fordi dette vil jeg ikke se med egne øyne!" - PermaLiv




***

Dette er da det verste, eneste grunnen til at vi fremdeles holder oss her, er fotografiet, men kommer dette vindkraftverket ved Eina, da er det over og ut!

Arkitekturopprøret Gjøvik og Toten | *GRUSOM STEDSUTVIKLING og grønn symbolpolitikk* | Facebook

“- Mennesker er omtrent som kaninene i Australia – en fremmed art som har invadert hele jorden og nå er i ferd med å overutnytte naturgrunnlaget vårt. Hver og en av oss handler som om vi levde i Øst-Afrika for 200.000 år siden. Følelsene våre, kjøpetrangen, er drepende for jorden, sier Terje Bongard.”


Det er helt forferdelig at vi ikke fikk innført lommedemokratiet til Bongard i 2018, slik planen var, samt at det er helt forferdelig at man har ødelagt Grythengen, menneskene har spredd seg som kaniner her, og bor nå alle steder rundt omkring i kulturarven vår, og nå kommer dette!

"Hva i granskogen! Skjer dette, pakker vi koffertene og flytter til Frankrike med det samme! Tre kommuner må vel bety Østre og Vestre Toten og Gjøvik. Vet ordføreren på Østre er en stor fan av vindkraftverk. Selv er både jeg og kona medlemmer av Motvind Norge, og hele familien er medlemmer av Motvind Innlandet. Utrolig trist at dette skjer, etter at vi feiret tiårsjubileet for nedkjempelsen av vindkraftverket på Totenåsen. Så skjer dette, da bare selger vi alt og flytter til Frankrike. Trist nok å se vindkraftverkene på rekke og rad på andre sida av Mjøsa. Vi kommer ikke tilbake til Norge da, fordi dette vil jeg ikke se med mine egne øyne, så vi reiser med det samme spaden stikkes i jorda. Da blir det slutt på mjøsfotografiet!" - PermaLiv


70 vindturbiner var det ja, nå har de slengt på seks ekstra, dette blir nok et flott syn oppe fra Tjuvåskampen. Så ordføreren på Østre Toten, han fikk lurt oss allikevel, aller helst ønsket han vel et vindkraftverk oppe på selve Tjuvåsen, men når dette ikke gikk, da fant han at det kunne være like bra å ødelegge utsikta fra Tjuvåskampen. Fordi da får han jo ødelagt Tjuvåskampen allikevel, samtidig som man kan se vindkraftverk både fra Østhøgda østover og Tjuvåskampen vestover, fra Totenåsen.

Så jammen er det godt eldstedattera fikk fransk, og at vi allerede er i gang med forberedelsene for å flytte til Frankrike. Jentene kommer til å klare seg kjempebra, i Italia trodde de at kona var gift med en italiener, da jentene så så italienske ut, og jeg tenker at i Frankrike vil de tenke at hun er gift med en franskmann. Så når de ser meg, da forstår de nok ingenting, da jeg verken ser særlig fransk eller italiensk ut. Ja, egentlig ser jeg vel ikke ut i det hele tatt!

Men dette er trist, og jeg håper totningene er rede til å ta kampen nok en gang💪


En interessant presentasjon av Frankrikes demografiske utfordringer, særlig islam. For Norges del vil jeg si nordmenn er den største utfordringen, da de helt har utslettet seg selv, ved å utslette Grythengen. For hva er vel Norge uten Grýta-øl, uten det store Grytheng-spelet på festsletta øverst i Stysjin, uten Toner på Stabburstunet akkompagnert av husorglet til Nils Lindstad og ferske vafler med nyrørt jordbærrøre fra jordbæråkeren til bestemor, uten søndagsskole ved den magiske brønnen nedenfor kjørbrua, hvor barna fikk lære at slik som denne brønnen, slik er Jesus, en kilde med livets vann som aldri går tørr, ikke engang uten tørrsommeren 1947, uten filosofistien til oldefar fra kjørbrua ned til filosofibjørka han fredet ved stenelven Grýta, uten dølagampen Rauen II beitende i Grytheng-hågån, uten herr Fossemøllens mølle i full fart ved kulturelva si, uten Fossemøllen II sammen med Fossemøllen I, uten å kunne stå på Stabburstunet for å la seg fylle av det sublime under stjernehimmelen i mørke vinternetter, uten hoppbakken til gamlefar i grustaket ovenfor Bjørkely, uten Stabbursjordet bugnende av grønnsaker vannet av ila øverst i jordet, uten barna lekende ved Stysjin-bekken, uten pilegrimsvandrere vandrende etter Dahls-leden rundt Totenåsen, uten det nyromantiske våningshuset til Herman i planketømmer og sveitser-drage-stil, uten den rokokko, nyromantiske seinpietismen? Ja, sånn kunne jeg fortsatt og fortsatt i det uendelige!

Så Grythengen, dette er det viktigste stedet for den vestlige sivilisasjon, viktigere enn Frankrike!

Forresten, vindkraftverket på Eina, det skal også ha noen turbiner i Gran og Søndre Land, så det ligger litt lengre sør-vest enn hva jeg trodde. Uansett, ordføreren på Østre Toten står bak, hvor grunnen til at vi ikke får noen turbiner på Østre, er for å avlede mistanken mot ham selv. Da det viktigste for ordføreren vår uansett er å få ødelagt utsikta fra Tjuvåskampen!


Ah, det har jeg ikke tenkt på, flytter vi til Normandie eller Brittany, havner jeg og AOWS på hver vår side av Biscaya-bukta😀 Han bor i Galicia.

AOWS tror jeg at jeg har fulgt omtrent siden 2018, da jeg fikk min a7III. Synd jeg ikke var 18 i 2018, da hadde jeg hatt et langt fotografi-liv foran meg. Men da doktor Hansen anbefalte meg å bosette meg i fuktig kystklima, da jeg fikk påvist kronisk faryngitt grunnet alt støvet i fabrikken, kan det være at jeg får noen år ekstra i Normandie eller Brittany👍

"We prepare to move to Normandie or Brittany now, as Zephyr plans a wind power plant by the Einafjorden Lake of Toten, here I live. Then you and I will stay on each our side of the Bay of Biscay. Cool! Hope we can meet from time to time then?

My oldest girl got French as third language of electives, she selected German, but she didn't get a place there. We're so glad she didn't now, and she loves French. Several reasons I prefer Normandie or Brittany, healthy climate for my breath, a more homogenous French population, and Rollo was either Norwegian or Danish.

Let's hope we can fight Zephyr still!

Ah, fantastic video🙂" - PermaLiv

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...