Wednesday, May 15, 2019

Vårhilsen fra Terje Bongard

Fikk nettopp vite at Tamrons 17-28 mm ikke kommer før utpå høsten, dette var en nedtur, da jeg virkelig hadde håpet å få den i hende før sommerferien. Droppet Voigtlanders 20 mm, da jeg heller vil vente på Sonys egen 20 mm, da noen tror denne kan bli en equivalent til deres fantastiske 24 mm, som dessverre blir litt for nærme 28 mm for meg. Annonserer Sony denne før jeg får Tamrons vidvinkel, dropper jeg også Tamron.

Bildet ovenfor er fremkalt i Lr CC, beholder denne inntil videre, bl.a. for å kunne foreta bracketing og panorama, noe jeg da heller får eksperimentere med i fravær av vidvinkel. Liker egentlig skylagring veldig godt, samt det enkle grensesnittet i Lr CC, men går allikevel helt og fullt over til Capture One når dette er skikkelig under fingrene. Skulle det imidlertid bli så man kan benytte Nik Collection til Lr CC, vil jeg nok tenke meg om en gang til. Lr CC og Nik var en fantastisk kombinasjon!

Heldigvis fungerer makrolinsa mi utmerket med MC11-adapter, så istedenfor landskap vil jeg nok derfor fokusere mer på blomster i sommer.

-Wikimedia

Ja. Vindkraftverk (nb ordet), økosammenbrudd, stress i arbeidslivet. Det er bare å ramse opp. Det er absolutt tida nå for alle til venstre å samles om å demokratisere produksjon og arbeid. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor RID-modellen ikke har blitt diskutert i organisasjonene ennå. "Ambisiøst" sa Michelsen. Jaja, mulig det, men det er jo ingen som har noe annet. Moxnes sitter fast i ordet kommunisme, og der sitter han godt. Det er merkelig, synes jeg. - Terje Bongard

Du verden så hyggelig det var med en skikkelig vårhilsen fra Bongard! Jeg svarte:

Herlig! Deler på bloggen min. Skal benytte vindkratverk bevisst heretter. Og ja, det er ingen som har noe annet enn RID-modellen! Selv sitter jeg godt fast i ordet "lommedemokrat"😃

Vil poengtere at lommedemokratiet er en videreforedling av allmenningene, slik vi fant den i husmannstroen, og derfor ikke er en ny form for marxisme. Bongard er videre, om ikke av intensjon så av konsekvens, tradisjonalist. Han legger vekt på at mennesker trives best innenfor egen kultur, og er således ingen fan av kulturblanding. Et lommedemokratisk samfunn må derfor være et tradisjonalistisk samfunn, slik at vi kan trives som lommedemokrater, hvor det ikke er konsum og karrière som gir livet mening, men tradisjonene.

Første bud er å hente tilbake engene, Mjøslandets høylys, for så å sette istand igjen totenarden til tippoldefaren min. I framtidssamfunnet er det ikke effektivitet vi setter i høysetet, men tradisjonene, derfor skal jorda pløyes med ard og vannet hentes fra brønnhus, og man skal synge fra Pris Herren og ikke fra Internasjonalen.

Under forrige revolusjon fryktet bøndene kommunistene og strømmet til nazistene. Som landets fremste lommedemokrat og en av Bongards nærmeste venner, kan jeg forsikre alle bønder om at de har intet å frykte! Tvert imot skal bonden være av de mest høyaktede kulturbærere under lommedemokratiet, hvor vi henter tilbake og respekterer de gamle gårdsbrukene våre som uvurderlige historiemalerier i kulturlandskapet.

***

-Wikimedia.

Hei!

Ja, det forstår jeg godt! Du får heller ta deg noen turer her og der selv:-) Hyggelig å høre fra deg. Kunstler naglet det hele godt i dag:

"The sense of gathering crisis persists. It is systemic and existential. It calls into question our ability to carry on “normal” life much farther into this century, and all the anxiety that attends it is so hard for the public to process that a dismaying number of citizens opt for suicide. There is no coherent consensus about what is happening and no coherent proposals to do anything about it. Bad ideas flourish in this nutrient medium of unresolved crisis. Lately, they dominate the scene on every side."

Som jeg kommenterte tidligere i dag:

"Og midt mellom alle disse dårlige ideene på hver sin fløy finner finner vi lommedemokratiet til Terje Bongard, som det kun er Totens største hatist som elsker!"

Selv har jeg funnet fram igjen den eldgamle macro-linsa mi, og kjører den med adapter på min a7III: http://permaliv.blogspot.com/2019/04/kvit-blaaveis-til-per-post-potetaaker.html

Du behøver ikke lese det jeg skriver, som du sikkert ikke forstår mye av og som meget vel kan være bare tull og tøys. Støtter uansett saken din og anbefaler alltid boka di!

Man får glede seg over det store i det små, og ikke vansmektes av det små i det store. I alle fall nå om våren:-)

Kos deg på 1. mai!

Mvh,
din siste supporter

***

❤ . Det finnes noen flere som ser poengene, men du er blant de siste, ja!

utbrenT

***

Hyggelig melding fra Terje:-) Samtidig er det en ensom opplevelse å være av de siste som ser poengene, ikke kun når det gjelder menneskenaturen, men igrunnen alt. De fleste har en meget lav refleksjonsevne og selvinnsikt, ja ufattelig lav, samt en ubegripelig svak empati for landskapet, naturen og historien.

Øverst i grenda her bodde en mann som het Olav, han skjøt seg. Mennesker foretrekker å avfeie ham som litt evneveik, men det var han nok ikke, jeg tror han var en reflektert empat. Ingen nådde opp til hans intellektuelle nivå, derfor avskrev de ham som tilbakestående. Men jeg husker øynene hans i kjøkkenvinduet, og erindrer at han og hans far inviterte meg inn en gang jeg kom ridende over tunet. Olav var en intelligent fyr, men han var den siste fra den dype grenda, den siste av det gamle Toten, og i likhet med meg evnet han derfor å se at grenda hans var fortapt. Derfor valgte han hagla. Selv valgte jeg kameraet.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...