Skip to main content

Architecture as a Process & Spaces for the Soul – A documentary about Christopher Alexander


Published at P2P-Foundation here.

Fantastic documentary about the work of Christopher Alexander, explaining why architecture should be a process founded upon feeling.

Please, people of Hurdal in Norway, make sure you make your new urban village an all including process of architecture, filling it with spaces for the soul. The best possible start for your project would be a “Pattern Language”-conference.

A Pattern Language Conference in the Sustainable Valley of Hurdal in 2017?

And DAMN THE MASTERS’ PLAN! (VIDEO)

Comments

  1. Interesting comments thread about the work of Alexander is taking place here:

    http://tradarchlistserv.blogspot.no/2016/10/living-structure-or-nature.html

    Bin Jiang's thread starter:

    “Alexander is a scientist, and he discovered – rather than invented – that living structure exists in all traditional buildings and cities and works of art, as well as in nature and biology. In other words, living structure is NOT his invention, just as fractal is a discovery rather than an invention of mathematicians. The open letter simply points out a matter of fact of living structure rather than an imposed opinion. In addition, could you explain what you mean by justice? Are you saying that that every one is entitled to do whatever architecture he/she likes? Thanks.”

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Paddehoa og plassen min

Kjære plassen min, kvalt du vart, lik ei paddehoe alle paddehannane kasta seg over i dammen om våren.
Dei ville alle bu ved dine grøne enger, då dei tykte det her var so vent og fredeleg. Men dei vørde deg ikkje, og no er du kvalt til daude.
Herr Fossemøllens augnestein stend utan låven sin, her gjeng ikkje lenger dyr og beitar i dine grøne enger. Berre grasklipparar beitar her no.
Dei elska deg til daude, og med deg i grava di tok du den rike
grendearven din.
No stend vi ribba attende.

Gamlevegen over tunet på Holmstadengen

Kommentar hos Steigan:
Hvilket kulturforfall har ikke Norge gjennomgått de siste 100 år! Norge som kulturnasjon var på topp da de to engene etter Kronborgsætergrenda i utkanten av Toten strålte i all sin skjønnhet, lik to smykkestener etter elva, fulle av autonomi, allmenningenes høydepunkt, den gang gårdsbrukene var levende historiemalerier og ikke villaføde for Kjøpesenterlandet!
Så jeg får forte meg å skrive en masse grendepoesi fra denne vidunderlige tiden, før Tine Skei Grande kommer med pekefingeren og hevder at dette er falske nyheter, fordi Hans Rosling har da ettertrykkelig bevist at ingen tid er bedre enn vår, under den vidunderlige og allmektige statens overherredømme!

Hurdalsrosa på Toten

Austlandets perle
i dei djupe skogane
på hi sida av Totenåsen,
var raus då ho gav oss hurdalsrosa,
som her stend og raudner
over venleiken sin,
i veggen på våningshuset
til plassen min.

Kva skal vi med fjerne roser frå Nederland, når den venaste rosa i verda,
alt ved husveggen står? Ei våningshusrose var du, og er du, når eg syklar ikring, eg ser du prydar våningshusveggen, på mang ein staseleg storgardsbygning.

Hurdalsrosa vart like gjev
åt fattig som åt rik,
ho skil ikkje
på kven ho skjenkar
av venleiken sin.
I lag med deg,
sjølv ein husmannsplass,
rik vart.
Eit kjærleikshjarte er kvar ei rose
du oss skjenkar.
År etter år,
inga kulde eller tørke,
tek knekken på kjærleiken din,
du gamle hurdalsrosebusk,
ved gråsteinsmuren åt oldefaren min. Kan vi be om meir?