Saturday, November 4, 2017

Grepa Bongard og korrupte folk

Terje Bongard,
for grepa til
eget beste?
INK: “(…) folk som er gode manipulatorer pleier å klare seg nesten uansett”

Det gjør de. Og selv om jeg er opptatt av evolusjonsaspektet ved tilværelsen og stor fan av Terje Bongard, mistenker jeg at han rett og slett på visse punkter er en akkurat så mye for mye av en anstendig og rettskaffen person selv at han undervurderer disse forskjellene mellom personlighetstyper en smule (det er helt vanlig, nærmest hovedregelen for de mer likefremme blant oss, og en av grunnene til at manipuleringen kan fungere), og derfor tror at et tett nok samfunn vil være en garantist mot manipulerende personligheters muligheter til å komme noen vei med usosiale påfunn. Det tror dessverre ikke jeg, og kan legge til at det ikke bare har å gjøre med de mest dyktige manipulatorenes evner, det har like mye å gjøre med at alle andre, folk flest (mennesker) er korrupte, eller i hvert fall har et iboende potensiale for å la seg korrumpere.

Men når det er sagt, det ligger uansett en forbedring fra status quo i små IDG’er: De er små! Det har flere fordeler både i denne konkrete sammenhengen og ellers enn jeg skal komme inn på akkurat her, men hvis vi lar utopier være utopier, mener jeg små, lokalt baserte, mest mulig autonome enheter er det beste sosiale og økonomiske rammeverket for individet og inngruppa, også mht. ovenstående.

Holder for øvrig på med et lengre essay om ting som grenser mot hva vi diskuterer her. Selvpisking, staten og evnen til frihet og ansvar under ulike måter å organisere tilværelsen på vil være sentralt. Jeg legger ut lenker når jeg anser meg ferdig. - AF

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...