Monday, November 13, 2017

Sony A7r3 eller Canon 5Dm4?

Her er en video som virkelig satte meg i tvil:


Det nevnes 3 viktige grunner til 5dm4 sin fordel:

A) Viktigst! Fargevitenskap. Og dette er viktig for meg, da jeg ønsker å benytte minst mulig tid til etterbehandling av bilder. Sonys farger skal være helt grusomme uten etterbehandling, og jeg er heller ikke dyktig til etterbehandling.

B) Ergonomi. Denne skal være elendig hos a7r3.

C) Menysystemet. Sony har en mengde muligheter, men de er nesten umulige å finne eller å forstå.

Så denne videoen fikk meg alvorlig i tvil. Elsker bildestabiliseringen og øyefokusen til a7r3, samt det at man ikke skremmer folk med en stor kamerakropp. Men all bildebehandlingen i etterkant, grunnet den elendige fargevitenskapen til Sony, skremmer meg.

En ting som stadig framheves er at man i den elektroniske søkeren til Sony kan se hvordan bildet blir i sanntid. Men hva er vitsen hvis man allikevel må etterbehandle bildet?

Er tekknemlig for all input! Det står mellom disse to kameraene, men jeg klarer ikke å bestemme meg :-(

Les diskusjonstråden hos foto.no.

Se tidligere artikkel:

- Sony A7R III er her!

Ja, hva skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg komme videre som fotograf hvis jeg ikke klarer å bestemme meg?


Enda mer i tvil! Her også trekkes fram fargevitenskapen og de overlegne hudtonene til Canon, og tiden man sparer i post. Fyren skal komme opp med en ny video hvor han bedre sammenligner de to kameraene.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...