Monday, July 30, 2018

Dahls dobbeltgjenger, min kommende utstilling hos Fotografiska, samt litt om Nordens fotohovedstad

Gjøvikregionens fremste fotograf, Tore Engen, publiserer for tiden en portrettportefølje av Dahls dobbeltgjenger. Her følger noen kommentarer til portrettene:

Se portrett 1 her.
Hvilket vidunderlig gjenskinn har du ikke fått i øynene! Portrettet ligner svært mye på de gamle portrettmaleriene som hang i bedehusene rundt Totenåsen av emissær M.J. Dahl i Holmstadengen her i Øverskreien, der han stirret mot himmelen med et himmelsk gjenskjær i øynene, med et mykt ansiktsuttrykk. Minner meg på at jeg må prøve å få fatt i ett av disse portrettmaleriene for å forevige det plassert i hans kjære Holmstadengen, før plassen hans faller ned. Men nå fikk jeg a73 sammen med ny tamron 28-75 f.2.8 på onsdag, og debuterer med kameraet under stockholmsturen neste uke. Og både kameraet og linsa er så små at jeg er sjokkert, linsa er både mindre og lettere enn min tilsvarende aps-c-linse fra Canon. Og dette er fullformat!
Se portrett 2 her.
Flott, flott! Denne fyren du stadig portretterer minner meg igjen skremmende mye om emissær M.J. Dahl, som levde i Holmstadengen og som jeg har kalt Totenåsens apostel. I et tidligere portrett var han som Dahl i bedehusportrettene, himmelvendt og med et mykt drag, mens her ser jeg for meg Dahls uttrykk da han i dødsforakt gikk på den steinete jorda i Øverskreien bak plogen. Dahl fikk da også Landbruksselskapets diplom for sitt forbilledlige jordbruk! Selv har jeg tanker om å sette ut de gamle bedehusportrettene av Dahl i hans gamle miljø i Øverskreien, men når jeg er ferdig med dette kunne jeg godt tenke meg å hyre inn denne fyren for å lage realistiske portretter av Dahl i hans gamle miljø. Se likheten her: https://lokalhistoriewiki.no/images/Magnus_J._Dahl.jpg
Ellers var jeg på Fotografiska i Stockholm forrige dagen, den tredje viktigste årsaken til å besøke Skandinavias hovedstad, etter Gamla stan og Djurgården. Djurgården har noen vidunderlige gamle ekeskoger, som kan minne om hvordan Sør-Skandinavia så ut før all skipsbyggingen, og jeg vil oppfordre fotografer til å spandere en tid i disse. Selv kom jeg imidlertid til å fotografere i jpeg her, da jeg måtte nullstille mitt nye a7III med sitt håpløse menysystem, så disse ekeskogene vil få et nytt besøk ved neste tur.
Jeg arbeider som sagt med ei kaffebordbok fra engene etter grenda mi, til min kommende grendekafé på Gjøvik, men fikk skikkelig lyst til å prøve å få en liten vegg i Fotografiska, for å presentere prosjektet. Dahl var da også rosenianer, ikke haugianer, og hentet sin åndelige inspirasjon fra Sverige, hvortil han så strake vegen fra kontoret sitt i Holmstadengen, så kanskje kan denne forbindelsen til Søta bror hjelpe til med å åpne dørene hos Fotografiska, med en liten vegg for mine grendefotografier med tilhørende grendepoesi? Simen Johan fra Finnmark hadde fått en hel hall for sine fantastiske Photoshop-dyrefotografier, hvor han plasserer dyr inn i fremmede miljøer og konstruerer helt nye arter, bl.a. en ny art satt sammen av 7 fugleartet i Ps. Men som påpekt, Fotografiska sammen med unike Gamla stan pluss de forunderlige ekeskogene ute på Djurgården, hvor jeg pussig nok var helt alene og kunne vandre rundt mellom disse gamle ekene og føle meg i en forhistorisk skog midt i denne verdensmetropolen, gjør etter mitt syn Stockholm til Nordens fotoby nr. 1!

Kunne jeg fått en liten vegg hos Fotografiska er suksessen sikret! Fra høsten av vil jo også alle utstillingene sirkulere mellom Stockholm, New York og London. Imidlertid er bygget i London så stygt at jeg helst ikke vil utstilles der. Fotografiska på Sødermalm er derimot en perle😊

Så la oss nå håpe at historien om rosenianeren i Holmstadengen, med fritt utsyn fra sitt kontor til Sverige, hvorfra han hentet sin åndelige inspirasjon mens han samlet Pris Herren og skrev sine taler, kan smelte hjertene hos Søta bror💓

Arbeidet med kaffebordboka går uansett ufortrødent videre, nå med fullformat. Imidlertid synes jeg solnedgangsbildene har en tendens til å få et gulstikk, og har derfor her kjørt det gjennom et filter som heter White Neutralizer. Kanskje vil det fungere bedre hos PhaseOne, som Sony-fotografer gjerne sverger til? Tror det følger med en gratis utgave for de som har kjøpt Sony-kamera? Se ellers originalfoto nedenfor.

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...