Sunday, July 29, 2018

Ryggmargstilliten som knakk

Ikke godt å si nøyaktig, men det vil i hvert fall med nødvendighet senest gå over når alt vi kjente som den norske velferdsstaten – tillitsbasert som det har vært mulig å ha den pga. en liten og relativt homogen populasjon, økonomisk utjevning til slaveklassens fordel, en trygg, nasjonal identitet, all fremtidsoptimisme og all tilbakelent tilfredshet med et usedvanlig fritt og lettlevd samfunn der man ikke til stadighet føler seg som en fremmed, er ugjenkallelig og fullstendig pulverisert. Da vil det endelig ta slutt. Såpass kan jeg love uten å ta kjeften for full. Om det gjør saken veldig mye bedre er vel mer tvilsomt, men man kan ikke få alt heller. Makan. - Achsel Ford
Personlig har jeg tapt all tillit til mine medmennesker, bankvesenet, revisjonsvesenet, NAV, stats- og kommunesektoren, kapitalismen og demokratiet i løpet av de siste par år.

Videre har jeg mistet enhver følelse av tilhørighet i samtidskulturen og til det moderne samfunnet. Ikke på noe vis kjenner jeg meg norsk. Hele min identitet er dahlittisk og fossemøllingsk, altså utdødde identiteter. Men så ser da også folk på meg som en levende død, en man helst bør skygge unna.

Men så har da ikke heller Norge og nordmenn lenger noen ryggrad. Den gikk i oppløsning sammen med arven etter Totenåsens apostel og engene etter grenda mi.

Personlig er jeg av den merkelige oppfatning at skal Norge igjen bli et trygt og godt land, må grenda mi få igjen engene sine, slik at arven etter Dahl og Fossemøllen kan gjenoppstå. Selvsagt en klin kokos følelse med røtter i pussige bias evolvert gjennom årmillionene, men likevel er det slik jeg ser det.

Quo vadis, Noruega?

***

Ingen dårlig førsteplass fra vår nabo i sør. Skal vi imidlertid bevare tilliten i Skandinavia, som møysommelig har blitt bygget opp gjennom århundrer, må vi få stanset innvandringen fra land med lav tillit i befolkningen.
Sosial tillit er den tilliten vi har til andre mennesker selv om vi ikke kjenner dem.

De tallene på sosial tillit som er brukt i studien, er fra en studie hvor folk er spurt om de generelt stoler på andre mennesker. Tillitsgraden i hvert land er gjort om til prosent.

Tallene er fra 2011. Ifølge Christian Bjørnskov vet man at tillitsnivået er nokså stabilt over mange år, og derfor kan tallene gi et bilde av situasjonen under andre verdenskrig. De tre nordiske landene har høyere nivåer av tillit enn noe annet sted i verden.

Den sosiale tilliten i de 30 okkuperte landene varierer fra 11 prosent i Makedonia til hele 68 prosent i Danmark.

Professor og tillitsforsker Gert Tinggaard Svendsen er enig:

– Mye tyder på at den danske tilliten har dype historiske røtter. Nivået i dag er nok ikke så ulikt fra tidligere. Vi kan imidlertid ikke bevise det, siden det ikke finnes tillitsmålinger fra andre verdenskrig, sier Svendsen. Han er professor ved institutt for statsvitenskap ved Aarhus Universitet. Svendsen har ikke deltatt i den nye forskningen.
- Derfor overlevde så mange danske jøder nazismen

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...