Tuesday, July 31, 2018

Tors hammer og det kristne kors

På Historiska museet har man mange gamle gullskatter, ikke minst oppdaget etter at man fikk dypere ploger på 1920-tallet. Her er noen flotte utgaver i rent gull av Tors hammer, som man bar på denne tiden med like stor selvfølgelighet som det kristne kors i dag. Tor var da også hvermansens gud, mens Odin mer tilhørte overklassen.

Hva jeg kom til å tenke på er hvilken symbolsk forskjell det er på disse to smykkene, selv om det må innrømmes at mange også bruker korset som en hammer til å slå folk i hodet med. Men mens hammeren symboliserer styrke, kamp og selvhevdelse, står korset for håp i lidelsen, ydmykhet og empati. Så i sannhet var overgangen til kristendommen litt av en kulturrevolusjon!

-Wikimedia.

Norge har etter mitt syn hatt to storhetstider:

A: Vikingetiden, symbolisert ved Tors hammer.

B: Lekmannskristendommen, symbolisert ved korset, som slik jeg ser det nådde de ultimate allmenninger i grenda mi ved Totenåsens apostel M.J. Dahl.

Selv er jeg like stolt over begge disse to høydepunktene i vår nasjons historie!

Norge av i dag vil jeg derimot ikke ha det ringeste med å gjøre!

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...