Saturday, February 2, 2019

Lumix S1 har kommet - ruler fortsatt lille A7III?

Fotografi tatt med Sonys A7III, et godt kamera for vinterfoto, men litt lite for hansker, hvor S1 nok blir vesentlig bedre. Et problem på slike kvite vinterbilder er at støv på sensoren synes så godt, og man kan lure på hvor det kommer fra? Kanskje blåser min lille Tamron støvet rundt når man zoomer ut og inn?

For å se støvet setter jeg kontrast på topp og eksponering halvveis til venstre. Man kan kopiere fra første bilde, men må da passe på at hva man har klonet vekk, ikke fjerner noe vesentlig i andre bilder.

-GP.

Med det samme jeg så spek-lista fra nye Lumix S1, trodde jeg mitt lille A7III var blåst vekk. Men så ser jeg følgende video av Northrup, og får mine tvil. Særlig det at fokus ikke har fasedeteksjon, gjør meg skeptisk.



Dessuten ser det ut til at S1 har Sony-sensor, og skal man ha to kamerasystemer kan det slik være greiere med Canon, som har andre typer sensorer, med andre egenskaper. Selv elsker jeg vinterfargene med A7III, men har problemer med grønnfarger, hvis det blir mye grønt i bildet. Nikon er vel særlig kjent for sine grønnfarger, men vurderer Canon som sommerkamera. Er allikevel ikke veldig fristende å investere i EOS R - systemet, med sine svake speks.

Mark Galer sier han kalibrerer fargene sine, slik at disse blir tolket likt fra alle kamerasystemer. Men hvordan gjør han dette? På datamaskinen? I Lightroom? Er det i Lr er det neppe en mulighet i Lr CC, som jeg benytter.

Canons nye 24-105 mm f4.0 er nok bra, men er den bedre enn min Tamron 28-75 mm f2.8? Dessuten er det greit å ha den ekstra hastigheten på linsa.


Pussig dette, at elektronikk-selskapet Sony kom inn fra sidelinja med sin lille A7III, såpestykket, og slo knock out på alle de store kamera-gutta. Når skal Canon komme på topp igjen?

Camera Conspiracies er svært skuffet over Panasonics S1. Han hadde ventet på dette kameraet, og fortsetter å vente på det perfekte kamera. Selv venter jeg med min A7III, som jeg kjøpte siste dag med superforsikring inkludert, under sterk tvil. Hadde jeg ikke gjort dette, ville jeg nok fortsatt og ventet inn i evigheten jeg også, sammen med min gamle EOS 70D.

Men det var vel godt at så ikke skjedde, for innen ventetidens slutt ville nok Holmstadenegen, som vi ser i fotografiet øverst, falt ned for lenge siden. Uten å fått sjansen til å foreviges i fullformat, hvilket dette stedet absolutt fortjener. Ja, faktisk fortjener det å foreviges i mellomformat, og leser noen dette og har et mellomformat-kamera liggende, er de velkomne i stua😍

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...