Sunday, February 3, 2019

Toten-kringler på Grythengen & malerinnen Hanna Lunde

Grenda mi i Øverskreien var først vever-grenda, før den ble kringle-grenda, hvor vår lokale Bør Børson ved Fossum handel reiste rundt og samlet inn ukas kringlebakst fra de mange lokale grende-kvinner en gang i uka, for å distribuere disse i hovedstaden til helga.

Min bestemor var en av disse mange bakste-kvinnene og hun hadde sin egen oppskrift, som dessverre ser ut til å ha gått tapt. Toten-kringlene som ble bakt i går var hentet fra ei oppskrift på internett. De ble neppe snurret med samme hastighet som av min bestemor, disse barnehenders oldemor, men de tar helt sikkert imot bestillinger av Toten-kringler fra Grythengen med stor entusiasme😉

Ps! Vil legge til at jeg var og så på maleri-utstilling med Hanna Lunde på Gjøvik gård samme dag. Fantastisk! Absolutt fantastisk! Komplett anti-modernistisk. Hun har fått fram akkurat det samme i sine malerier, som jeg ønsker å få fram i mine fotografier. Så kjære venner og anti-modernister, støtt Hanna Lunde og Mjøsregionens fotograf. Jeg er ikke på Hannas nivå, ikke på noe vis, men maleriene hennes fant slik gjenklang i meg.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

Legger samtidig med en ny video av min favoritt-fotograf, Nigel Danson, som vektlegger viktigheten av å dvele ved stedet, noe jeg selv har fått erfare i mitt fotografi av engene, Mjøslandets høylys.

Tenk om jeg kunne oppnå en kombinasjon av Hanna Lunde og Nigel Danson! Skulle gjerne samlet dem begge to her i stua på Grythengen, med frisk kaffe og nybakte Toten-kringler til.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...