Friday, February 1, 2019

Proletarbyens tafatte proletarer

Det er imponerende å se de massive protestene mot Røkkes skyskraper på Fornebulandet, og utrolig deprimerende å observere likegyldigheten til mordet på Hovdetoppen. Hva kommer dette av? Selv tror jeg en hovedårsak er at Gjøvik-regionen består av ressurssvake proletarer, som ikke takler og/eller makter å ta til motmæle mot overmakten. De bare står der med lua i hånda og lar elitene trampe proletarenes by ved Mjøsa ned i søla, omtrent som min husmanns-tippoldefar måtte ta imot slag og ydmykelser. Selv akter jeg imidlertid ikke å la meg overkjøre på samme vis, og da elitene har valgt å ødelegge byen og regionen min, finnes det ikke annet valg enn å utslette byen, på samme vis som for Sodoma ved Dødehavet. Jeg tror ikke at Gjøviks eliter helt forstår hva de har gjort mot seg selv og sine barn!

Audun Engh skriver:
NEI TIL RØKKES 200 METER MED SELVHEVDELSE. Det var massiv motstand mot Røkkes høyhus på Fornebu under Høyres folkemøte i går. Bildet viser den fullsatte salen. I forgrunnen ser man meg, som fremfører et innlegg i debatten. Jeg la vekt på at det er typisk for endel utbyggere å lansere kontroversielle prosjekter, fordi de elsker å knuse motstand og triumfere. Røkkes eindomsdirektør Storækre har oppfordret Bærums folkevalgte til å være "visjonære" og ikke lytte til befolkningen som misliker tårnet. Politikerne må heller tenke på fremtiden, sier han. Jeg påpekte et Røkkes mann her uttrykker en autoritær, udemokratisk holdning. Jeg sa også at havforskningsinstituteene som støtter høyhuset fordi Røkke har lovet dem kontorer og penger undergraver sin faglige troverdighet. De har latt seg kjøpe til å støtte et kontroversielt byggeprosjekt, og det vil svekke deres arbeid for å løse miljøutfordringene knyttet til bl.a. forurensing av havene.
---
Fornebo Vel har bestilt en meningsmåling blant et representativt utvalg av Bærums befolkning. Resultatet viser at 53 % er mot tårnet, 24 % for, mens 23 % ikke har noen mening.

Under møtet sa lokalpolitikere fra AP, SV, Venstre og De Grønne at deres partier går mot tårnet. Høyre er splittet, og Fremskrittspartiet har ikke tatt stilling ennå.

Omfanget av applaus for innlederne tilsa at 70-80 % i salen var mot høyhuset. Bla. Kåre Willoch og lederen for Bærums Ungdomsråd uttalte seg utvetydig mot tårnet, og fikk brakende applaus med jubelrop. Ungdomsrådets motstand punkterer utbyggers påstand om at tårnet må godkjennes av hensyn till ungdommen og fremtiden.
I likhet med skyskraperen til Røkke har Gjøviks byfjell Hovdetoppen, blitt forvandlet fra å være byens hellige fjell, villmarkstopp og nærfriluftslivstopp, til å bli 200 meter med svulstig selvhevdelse for byens lille, vulgære elite.

Dessverre maktet ikke Gjøvik-regionens ressurssvake proletarer å stå opp for industribyen sin, de bare stod der med lua i hånda og tok imot alskens ydmykende slag, lik min husmannstippoldefar. For denne unnfallenheten er byen nå død, og den må derfor dø, og forsvinne ned i folkeminnet i samme åndedrag som Dødehavets Sodoma, her ved Norges innlandshav.

"Jeg la vekt på at det er typisk for endel utbyggere å lansere kontroversielle prosjekter, fordi de elsker å knuse motstand og triumfere." - Audun Engh

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...