English
These images are from a walk by the Olterudelva River, from the river farm Grythengen down to Kvastad, a small, but once a busy place, with grocery, wood factory, diary and sawmill. The Apostel of the Totenåsen Hills lived at the neighbor farm of Grythengen by the river, called Holmstadengen. The river is one of many small rivers coming down from the Totenåsen Hills, but the richest river culture was to be found here.
-Wikimedia. |
Norwegian
Av de mange bekkedalene som renner ned fra Totenåsen og danner en bord i randsona mellom åsen og bygda, er Olterudelva den rikeste kulturelva, eller rettere sagt var den rikeste kulturelva. Dette fordi den kommer ned fra sagnomsuste Tjuvåsen, samt at grenda etter denne elva er den som når høyest opp mot åsen. Ved Kvastad var en variert virksomhet, med grendemeieri, tre nærbutikker, sagbruk og trevare. Viktigst av alt var allikevel engene, disse to vidunderlige engene og elvebrukene som ligger hånd i hånd etter elva, hvor Totenåsens apostel holdt til i den øverste, og disippelen han hadde kjær i den nedre. Åskulturen med åstroen hadde sitt hovedsete her. Nå har engene visnet hen og hovdetroen tar over for åstroen, hvoretter hele Mjøslandet forvandles til verdiløst juggel og alle blir juggel-guder.
Olterudelva ved Grythengen. Tidligere var en svært god bestand av bekkeørret her. (Olterudelva River by Grythengen. Earlier here was found a rich stock of brook trout.) -Wikimedia. I svart-kvitt: -Wikimedia. |
Fotografiene er tatt under en liten elvevandring, hvor jeg gikk ned ved tippoldefar-bjørka ved Valbydalen, hvor Roger Ruud startet sin karrière, hvoretter jeg avsluttet ved Kvastad nederst i grenda, et strekke på ca. 500 meter. Været var grått og trist, men det hadde kommet litt nysnø. Regnet allikevel ikke med store fangsten, men glemte hvor nydelig mitt nye kamera tegner vintertonene, hvilket jeg håper kommer fram på skjermene på den andre siden? Ti av fotografiene er redigert i Lightroom CC, tre i Color Efex og ett i Silver Efex hos Nik Collection.
Tippoldefarbjørka med snøhosen på. (Birch protected by our great-great-grandfather.) -Wikimedia. |
Ellers gikk grana ved hytta mi i kveld (Torsdag 21. feb. 2019), den har vært et åk i hele vinter, men plutselig fikk jeg ånden over meg og hogg den ned. Heldigvis falt den ikke over hytta, slik jeg fryktet, men med millimeter-presisjon akkurat hvor jeg hadde beregnet, uten så mye som en grad avvik. Da tenkte jeg at dette skulle Hans Børli sett. Min eldste datter hadde imidlertid bivånet det hele, hun sa jeg hadde løpt som en reddhare da den falt, og syntes det hele var et morsomt skue. Grana fikk stå i 61 år.
Kjente meg ett med Hans Børli etter en slik superfelling. Han også tok seg nok tid til litt livsfilosofi etter å ha felt ei slik gran, og ett minutts stillhet hører selvsagt med når en av skogens kjemper faller. (I felled this spruce this evening.) -Wikimedia. |
Kanskje mitt beste bilde av ruindammen ved Grythengen til nå? Åpningen i isen har en stilig form som danner ei spennende ledelinje fra demningen videre oppover elva. Slik er naturen, den forandrer seg konstant, derfor blir et gammelt motiv alltid nytt:-) (Old dam for a small wood factory.) -Wikimedia. |
Her har jeg lastet opp en ny, mørkere versjon hos Wikimedia, som ble absolutt fantastisk! Bildet var opprinnelig litt uskarpt, men jeg skarpet det til slutt opp til 95% og kjørte den nye Lr-funksjonen "enhance detail", som gav en utrolig skarphet i de mest sentrale delene av bildet, uten at man fikk en plastisk følelse. Så dette var virkelig bra, og to av bildene i denne serien ble rett og slett reddet av denne nye funksjonen, hvor datamaskina faktisk står og jobber i 5-10 min. Nå savner jeg bare at Lr CC får 200% forstørring, samme som i Wikimedia, slik at jeg kan gå inn og studere bildene i detalj, for å kunne vite hvordan de ser ut i Wikimedia før opplasting. -Wikimedia. |
Ho-hoi! Det første bildet jeg har brukt den nye Lr CC - funksjonen "enhance detail" på, og det ble kjempebra👍 Og godt var det, for dette var nå en aldeles nydelig dalside-palett💖 -Wikimedia. |
Konvertert til svart/kvitt i Silver Efex. Faktisk tenkte jeg å gjøre dette samtidig som jeg tok bildet. Nedenfor følger en svært inspirerende artikkel om svart/kvitt - fotografi. Vinterlandskapet rundt Mjøsa egner seg ekstremt godt for svart/kvitt - fotoet, så jeg håper å kunne bli en dreven svart/kvitt - fotograf med tida. "Interview with landscape photographer Hengki Koentjoro" -Wikimedia. |
Trolig det beste bildet av telthuset til nå, grunnet at jeg tok meg bryet med å rydde med snøskuffe, slik at man fikk denne flotte ledelinja. Tidligere stod den første Solhaug trevare her. Hadde jeg fått leve som kulturbærer av elvebruket mitt, ville her selvsagt vært vann i vassveita og gammelt snekkerverksted her nå. Men i det minste ser det ut til at de får satt i stand igjen den gamle mølla nede ved Kværnumsstrykene, hvor mine forfedre holdt til ved gården Fossemøllen. (This outbuilding is standing on the fundament of the old wood factory.) -Wikimedia. |
Ja, f2.8 må man ha, skal man fotografere skog. Derfor håper jeg at jeg holder ut å vente på Tamrons 75-200 (180) mm? Disse fine granleggene står på den gamle potetåkeren til Per Post, som også var pedell ved Skreiens bedehus. (Here was a potato field, grown by a man called Per Post.) -Wikimedia. |
Her var garasjen til gamle Solhaug trevare. Leiefryseri innenfor døra til venstre. Ingen bygger så fine garasjer i dag, og definitivt ikke fryserier! (This garage for former Solhaug Trevare, a wood factory, had a local cold storage for rental to the left.) -Wikimedia. |
Inngang til fryseriet. Før ståldørenes tid. Fysj hvor stygt det ville vært med ståldør, som i det nye pumpehuset et stykke ovenfor. -Wikimedia. |
Nydelig rustgjennomslag på beslaget. -Wikimedia. |
-Wikimedia. |
-Wikimedia. |
Nei, så hyggelig! Det er skikkelig fint rundt Faarlund, her er et fotografi jeg nylig tok derfra.
Ellers kom jeg over islandske Rafn Sigurbjörnsson for et par uker siden, og har bestemt meg for å bli Mjøslandets versjon av Sigurbjörnsson. Nå gjelder det å fange de siste rester av våre forfedres gullalder på kamerasensoren, før vår juggelalder legger seg som et klamt teppe selv over den mest bortgjemte gutua på Toten.
- PermaLiv
***
Da var grana innomhus og stablet for tørk. -Wikimedia. |
Kubbene har tørket litt og klyvingen er i gang, og dette er skikkelig morsomt. Godeste Sigmund K. Sætreng har nok så absolutt rett i at vedhogst er den beste form for meditasjon. Inspirerende var det også at på tross av mine 50 år gikk disse nokså kraftige kubbene lekende lett på klyvøksa over skuldrene, hvor de splintret med et par kraftige slag. Så litt krefter er det igjen i denne middelalderske kroppen enda. -Wikimedia. |
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.