Friday, November 2, 2018

Hvordan soning ødela Skreia, Toten og Norge (monokultur kontra polykultur)

Åk gärna på studiebesök till någon framgångsrik nyurban stad och lär hur man skapar både socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbar stad, som dessutom är estetiskt attraktiv. - Arkitekturupproret
Neida, lære av andres suksess ville ikke totningene, de bare fortsatte med det hjernedøde subeksurbane totenparkprosjektet sitt, og forvandlet mine forfedres smekre urbane landsby, Mjøsregionens største unikum, til ei billørje på to år. Slå den!


Når jeg ser denne forbløffende innsiktsfulle videoen, øker bare min forbløffelse over totningene, som med entusiasme ødela Totens største unikum, den urbane landsbyen Skreia. Dette samtidig som nabokommunen Hurdal i sør desperat forsøker å etablere sin urbane landsby. Ja, kan noen begripe dette, våre forfedre har gitt oss et smykke, som alle andre etterstreber, men istedenfor å verdsette deres gave til oss, så velger vi å ødelegge den til fordel for 1930-tallets bil-ideologi. Begrip det den som kan!

Det var forresten den samme utdaterte 1930-talls bil-ideologien som tok knekken på enga og grenda mi, implementert av etterkrigsgenerasjonen, historiens mest destruktive generasjon, som kun Odd Børretzen har tatt et oppgjør med og bedt om unnskyldning på vegne av. Men istedenfor å løfte hodet en millimeter opp av 1930-talls-sanda, velger totningene å forfølge enhver som våger å formidle en ny tanke. Ja, for dette dreier seg jo ikke om å tenke nye tanker, men om å formidle nye tanker, da det har blitt skrevet millioner av artikler og tusenvis av bøker, som har tatt et oppgjør med 1930-tallets totalt utdaderte og absolutt menneskefiendtelige bil-ideologi.

Dessverre velger totningene å fortsette å leve i sin 1930-talls-inspirerte såpeboble, og nåde enhver som våger å forsøke å stikke et bitte lite hull på denne!

How did we get here? Where are we going? The folks at the Institute of Humane Studies offer a short lesson in city planning and how cities can become more livable. Happy to see Jane Jacobs’ ideas featured prominently!

“The idea of neatly designing our cities is tempting. But learning to appreciate the emergent and complex order of the people who live in them might help us shape them better for the future.” - Ross Chapin

Classical streets are frequented in equal measure by the aimless and the purposeful, for they are bounded by surfaces that concede the vitality of civil life. The classical wall, which is humanly proportioned, safe, gregarious, and quietly vigilant [here Scruton channels Jane Jacobs] constantly reminds the pedestrian that he is not alone, that he is in a world of human encounter, and that he must match the good manners of the wall which guides him. - Roger Scruton, in The Classical Vernacular

 Ps! Har blitt gjort oppmerksom på at høyhus blir anbefalt i videoen, noe jeg ikke fikk med meg. Dette er ikke i Jane Jakobs ånd!

"A friend: They didn't promote high rises specifically, but they promoted "building up to create affordability."  That's the same argument made by high rise proponents (overlooking the very high cost of those buildings). Maybe these filmmakers didn't have time to clarify that point -- but I fear a lot of people will miss it!"

"Ross Chapin Architects: Good question. They didn't clarify it in the video, but they highlighted Jane Jacobs, who was a strong advocate for dense but low buildings. Human scale is the key. And Christopher Alexander has a pattern (#21) Four-Story Limit that addresses the issue of high rise structures."

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...