Monday, November 5, 2018

Canon-fargevitenskapens topp - tilbake til eos 550d

Jeg kommer til å benytte Google Photo for blogginnlegg fra nå av, hvor jeg laster opp et lite foto i bloggen, og et stort 16 piksel som jeg lenker til under fotografiet, slik at de som ønsker det kan følge lenken og studere bildet nærmere.

– Is there an alternative to Flickr?

Er imidlertid usikker på om jeg vil laste opp alle familiebildene til Google, og kommer derfor til å betale for en Flickr-konto inntil videre.

Den andre Flickr-kontoen vil jeg benytte til å lage en skikkelig portofolio av mine 1000 beste bilder, dette får holde inntil videre.

Ellers begynte jeg å fotografere familien med min gamle eos 550d igjen i går, i jpeg, for å minske lagringsdata og slippe å redigere alle disse bildene. Og du heidrande du for noen jpeg-farger rett i kameraet, får ikke til noe lignende selv i Lightroom med mine Sony-filer. Heller ikke mitt 70d når opp til 550d på jpeg-fargevitenskap. Så dette var toppen av fargevitenskap hos Canon speilrefleks!

Stakk inn på kjøkkenet og knipset dette jpeg-bildet, rett i kameraet, ingen fargejustering😄

Nå ser det imidlertid ut til at nye EOS R kan ha tilsvarende farger som min 550d, så kanskje har Canon funnet tilbake til den gamle fargevitenskapen sin?


Yes yes yes, the Sony A7III does many things very well and even offers better video specs. But one thing for me that I do not get with the Sony is the Canon color, and yes, it is a real thing. Just as Leica has their own color signature, Sony has theirs, Fuji has theirs, Canon has theirs and Nikon has a unique Nikon color. No matter what camera brand one buys, it will have that brands color signature and in reality one should choose their system based on their color preferences and lens selection. If you think all cameras have the same color, take a look at this video made by Max Yuryev.

That is a low light test between the current mirrorless bodies but it is easy to see the color differences, especially at the 5:45 mark and up. The Nikon surprised me in his test. But anyway, there are differences in color and some will say “well I can make my Sony raw file look similar Canon”. Well, if Canon color is the goal, why shoot a Sony? Just adds more trouble and time to editing photos. if I want a specific look or color, one should shoot the camera that gives it to them. If I enjoyed Nikon colors I would buy a Nikon. Sony, a Sony. You get the drift.

I happen to LOVE Canon’s color science. I love Leica’s as well. Even though they have improved it since the earlier days, I was never fully sold on Sony’s color signature. To me, when you compare out of camera results Canon always looks much nicer on skin tones and well, anything, IMO. Sony has a bit of a different color style and while we will all have our preferences, I prefer Canon’s color and in reality, always have. I just never enjoyed shooting those bulky DSLR’s so I compromised some on color (for my tastes) and stuck with mirrorless from Sony and Olympus, which has their own color science (that is quite nice actually).
- The Canon EOS-R Camera Review. I Switched to Canon for THIS.

- STEVE HUFF SWITCHED FROM SONY TO CANON’S EOS R, HERE IS WHY

Fortsatte å fotografere med min 550d i dag, og det er helt rått. Min 70d er ikke i nærheten, og langtfra min a7iii. Fikk limt gummien fast igjen brukbart på det ene kameraet, skal se om jeg får tak i ny øyemusling? Hvorfor jeg byttet var fordi kit-linsa gikk dukken, så jeg kjøpte den beste aps-c linsa f2.8 til 5600 kr tror jeg det var, nå koster den 9600 kr. Denne gav ikke gode farger til 550d, men har ei 15-85 f3.5-5.6, og den er rå til dette kameraet. Holder jeg litt avstand kan jeg her også benytte den innebygde blitsen.

Er vidunderlig å få disse herlige jpeg-fargene rett i kameraet og å slippe disse store filene og etterbehandling. Blir 10-20 ganger flere familiebilder fra hverdagen heretter, som jeg bare lar ligge på kortet. Blir jo plass til tusenvis av bilder på bare ett kort, så ingen vits i å ikke lagre disse verdifulle fotografiene på dette mediet også.

At 550d mangler water og mye annet er ikke så farlig, dette retter man opp med et klikk i Lightroom hvis man noensinne skulle ønske det. Samtidig er det ikke mye man trenger å endre på ei jpeg-fil med et slikt godt farge-utgangspunkt.

***

Jeg startet min digitale fotokarrière med min Canon eos 550d, og det var en lykkelig enkel tid. Jpeg-fargene rett ut av kameraet var fantastiske, og jeg bare knipeset i veg, gjerne i lag med min gamle kompanjong, en Sprinter, på farten rundt omkring.

Problemene begynte med min Canon EOS 70d, fargene og jpeg-filene ble liksom aldri helt det samme. Enda vanskeligere er det nå med min Sony A7III. Denne har fantastiske lavlysegenskaper, derom er ingen tvil, men fargene blir liksom aldri det samme som med min 550d. Hva jeg ikke var klar over før i dag, var at Canon nådde sin topp innen fargevitenskapen med sine klassiske 5d og 550d.

Moo:
And a 5D Mark IV doesn't provide that? Canon honestly has lost their color-science bit by bit. The 5D classic output blows the newer versions away in terms of color science.

A lot of wedding photographers still use it just because of the peak Canon color. Modern Canon cams often lose out in color science blind tests to even Sony, which says a lot about wether you can really tell the difference.

Bottom line, if you care so much about the Canon look the older models are cheaper and have an arguably more pleasant output. Plus you don't pay a premium for the lack of features that the EOS R has considering its price.
Mee:
You are so right! I bought a 70d, I didn't like the color science. I bought an a7iii, even worse. So now I decided to fix my eos 550d, the rubber loosened and the eyecup fell off, but I'll get a new and buy some glue to to fix the loosened covering. So really, color science has gone downward. 5d and 550d classics were the peak in color science! I might end up selling both my 70d and a7iii, sticking with my 550d!
For en uke siden så jeg på mine gamle 550d som skrot, men nå ser jeg på dem som gull. Har to stykker av dem, disse setter jeg nå i stand igjen som best jeg kan, og går tilbake til peak-jpeg-farger til hverdagsbruk. Disse er så gode at man trenger i utgangspunktet ikke å redigere dem videre, og skulle det være noen man ønsker å forbedre litt, f.eks. oppretting, da 550d ikke har water, er det enkelt å gjøre dette i Lightroom med et så godt farge-utgangspunkt. I tillegg er det en fordel at sensoren kun er 18 MP, mer trengs ikke for hverdagsbilder, og man opptar minimalt med lagringsplass. Kommer da til å gjenoppta min gamle lagringsprosedyre, hvor jeg kun sletter bilder i kameraet og skyter på til kortet er fullt, lagrer så kortet pluss en kopi på en ekstern harddisk pluss opplasting til Flickr.

Min 70d kommer jeg heller ikke til å selge, men vil benytte dette til vlogging og muligens portrettfoto, selv om sensoren her trenger mye lys for å få den gode klarheten i bildene.

Kommer nok heller ikke til å selge min Sony A7III, til det har den for gode lavlysegenskaper, gull verdt i vinterhalvåret. Skal prøve å lære meg å åpne råfilene i Capture One, klarte det met et bilde her om dagen, og jeg kunne absolutt se at algoritmen Phase One benytter er overlegen den til Adobe. Så tror det kan være mye å hente i fargevitenskapen til Phase One for Sony. Vil prioritere å lære meg Capture One foran Lightroom Classic og Photoshop. I tillegg vil jeg forsøke å bli flinkere til å benytte mulighetene i Nick Collections, som jeg har stor glede av!

- Guide for svart/hvitt-filteret i Nik Collection

Tenk det, at jeg endte opp med å gå tilbake til min gode, gamle 550d. Hvem skulle trodd noe slikt😇

Se hvilke herlige farger på dette jpeg-fotoet fra min gamle 550d, rett i boks. Helt klart toppen av fargevitenskap! Gleder meg til å kunne nyte gode, gamle Canon-farger igjen😃

Får skrive til Japan-Photo på Lillehammer i dag og spørre dem hva slags lim jeg bør benytte, og om de kan skaffe meg en ny øyemusling.

Den aller første turen gikk til Øverbymarka, en god start på et langt friluftsliv.

Relatert



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...