Saturday, November 24, 2018

Holmstadengen x 7

Var i barnehage-bursdag på Lekeland1 i dag, sammen med den fantastisk hyggelige gjengen i Trollhaugen barnehage. Etter å ha kost oss i godt lag med pizza og tre kakeslag, ble det tid til å ta en ekstra titt på bildene fra torsdag, i tilfelle jeg skulle ha oversett noen. Og det hadde jeg😉

Dette bildet ble fint i farger, men jeg ble lamslått av hvor flott det ble i svart-kvitt. Inspirerer til å satse mer i svart-kvitt i dokumentasjonen av engene etter hva som var bedehusgrenda, og ellers også.

-Wikimedia.

Pris Herren etter min oldefar, som jeg fant i stabburet. Han var kasserer og har skrevet inn kollekter inne i boka. Håndskrifta ligner litt på min, grov og røff, selv om min er hakket grovere. Så vi var nok noen grovsmeder begge to.

Bedehuslandet var en fantastisk blomstringstid for en nå utdødd religion, dessverre misforstått og mobbet til blods av media og andre godhetsapostler, for slik å skåre billige toleransepoeng i statusflokken.

Men jeg får ta igjen med samme mynt, og gir meg ikke før Kjøpesenterlandet ligger skamslått og ydmyket tilbake på marken💪

"Kan en religion noensinne dø ut?"

Bildet er forresten fra kjøkkenvinduet i Holmstadengen.

-Wikimedia.

Det var virkelig fine frostmønstre i kjøkkenruta!

-Wikimedia.

Fyllingsdørene inne på Holmstadengen er skikkelig staselige. Ja, se på de ramtrea! Det er vel bare i Kloppen Trevare man har noe lignende i dag, og ikke engang de tror jeg har så brede ramtrer som dette her. Men så er det da også meget godt mulig at disse fyllingsdørene er laget nettopp hos Kloppen Trevare.

-Wikimedia.

Inngangspartiet formelig boblet av liv denne friske novemberdagen!

-Wikimedia.

Kanskje det beste bildet av selje-trellis-arkaden over gamlevegen etter jordene i Holmstadengen? Her er så godt å vandre!

-Wikimedia.

Et siste bilde fra denne vakre enga, som bærer på slik en vakker historie i kulturlandskapet på Toten. Bare så synd at vi har stelt så dårlig med vår arv, som gartnere av Guds hage. Vi hadde et spesielt ansvar på Toten, da dette er av de vakreste steder på jorden, og vår kulturarv var unik i alle henseende. Dessverre har vi også sviktet vårt ansvar i ethvert henseende. Kun skallet er tilbake, mens kulturarven bakenfor har forsvunnet. Både vår urbane og vår rurale arv har vi utslettet...

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...