Selv kjenner jeg også på dette naget til samfunnet, de siste dagene særlig for hvor stygt og malplassert pumpehuset nedenfor den gamle brønnen ved herr Fossemøllens øyensten ble: http://permaliv.blogspot.no/2017/05/pumpehus-gravsteinsmonument-grendekultur.html
Sist høst gikk jeg bort fra å blogge på PermaLiv, da jeg tenkte at samfunnet beveger seg kun mot PermaDød. Men har gått tilbake de siste dagene, først og fremst fordi det er så vanskelig å bygge opp igjen en ok leserskare på en ny blogg, men også fordi jeg har begynt å tenke at selv om verden stort sett går et museskritt fram og tusen kjempeskritt tilbake, får man allikevel prøve å skape seg sine små flekker av PermaLiv i hverdagen. Slik profeten Jeremia gjorde det, hvor han plantet et tre da hans folk ble ført til fangenskap i Babylon.
Imidlertid har jeg inderlig lyst til å sprenge dette pumpehuset, og med dette bli Øverskreiens første terrorist. En terrorist til forsvar av en tapt grendekultur. Forresten hadde vi grendevandring etter grenda mi i går, og det var en velsignet opplevelse. Her fikk jeg høre så mange historier, og så mange steder fikk ny og dypere mening. I Holmstadengen, hvor emissær Dahl holdt til, har taket begynt å falle sammen under vinteren. På et vis er denne neglisjeringen som å spytte på våre forfedre.
Vandrerne
ankommer Holmstadengen, grendevandringens høydepunk. Dette blir nesten
som under emissær Dahls tid, da vennene kom fra vennesamfunnene rundt
Totenåsen for å lytte til hans ord ved Skreiens bedehus. -Wikimedia. |
Dette fikk meg til å tenke at pumpehuset ved Grythengen er lik ei spyttklyse fra Teknisk Etat. De har ikke respektert tunet ved ikke å samordne pumpehuset med tunet. Det har videre liksom blitt plassert på en pidestall, lik et tronende seiersmonument over en tapt grendekultur. Jeg er ikke i tvil om at de kunne ha unnlatt den øverste ringen på pumpebrønnen, slik at pumpehuset heller hadde blitt bygd inn i bakken, og ikke fått dette tronende seiersmonument-uttrykket. Det er som om pumpehuset roper ut: Grenda deres har gått fra Kristus til Servoglobus!
Tenk at Sigmund Kvaløy Setreng tråkket sine ungdomssko her! Og Nils Faarlund bor fremdeles ved Bilitt. Faarlund, hvilket betyr furulund, er et godt navn på Nils. Han har den samme roen og majesteten over seg som furulunden. Men hans person er som Bilitt, eller bi litt. I fjor sommer fikk jeg den uendelige glede å være med ham på en vandringstur oppe på Kveemsåsen, og hele tiden var det noe å undre seg over, eller bi litt. Han er 80 år, men har bevart barnets evne til undring, selv om han fremdeles er ved sine fulle fem og vel så det.
Forleden dag fant jeg ved en tilfeldighet at en gammel samtale fra NRKs Verdibørsen med Terje Bongard i 2013, som lenge har vært senket i arkivene, plutselig har blitt tilgjengelig igjen til evig tid!
- Vi er ikke snille i store samfunn: https://radio.nrk.no/serie/verdiboersen/MKTR04002613/29-06-2013#t=1m23s
Hurra! Folk var snillere før, simpelthen fordi de levde i småsamfunn. Også i grenda mi. Under grendevandringen i går så jeg igjen at noen hadde tømt et traktorlass med søppel nedover dalsida mi mot Olterudelva, som for meg er hellig. Dette selv om jeg har fått lagt opp noen større steiner der, for å hindre slikt. Så dette er gjort av rein djevelskap av noen som hater meg. Jeg har min mistanke om hvem det er, da traktoren av hjulsporene å dømme var rygget så langt bakover at det her er snakk om en liten traktorhenger, da kun en slik kunne få plass mellom steinene og traktorsporene. En av disse småtraktor-kjørerne hater meg dypt og inderlig etter artikkelen "Skreia er tapt i mitt hjerte" hos Kulturverk.
Dette er ikke gjort av ubetenksomhet, men av uvilje. Johan Solhaug skrev i sine memoarer at det var en mørk tid i Øverskreien før emissær Dahls ankomst. Nå er igjen mørkemenn på ferde i grenda. Traktoren har i ly av nattens mulm og mørke rygget inn mot steinene, som tydelig viser at dette ikke er en dumpingplass. Hjulsporene er tydelige, og viser ved sin avstand til steinene at det har vært benyttet en mindre henger. På sett og vis er denne ugjerningen terrorisme mot sivile, så jeg kom nok for seint til å bli Øverskreiens første terrorist. Men sprengte jeg pumpehuset ble jeg vel statsterrorist, og da i alle fall Øverskreiens første statsterrorist. Men det er nok bedre å lytte til Faarlund, og la vegen bli til mens man går. "Vegen er målet", som Setreng sier det. Så jeg får vandre videre mot nye mål, og har med dette allerede nådd livets mål. -Wikimedia. |
Men la oss glede oss over intervjuet med Bongard, som har blitt tilgjengelig igjen til evig tid. Fordi Bongard har svaret på de sivilisasjonskrisene som drøftes i denne artikkelen. Massesamfunnet er den visse død. Stammesamfunnet er PermaLiv!
- Fra massesamfunn til stammesamfunn: http://www.kulturverk.com/2012/10/12/fra-massesamfunn-til-stammesamfunn-terje-bongard-hos-nrks-verdiborsen/
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.