Tuesday, August 28, 2018

Gatelangs i Gamla stan

For tiden er jeg helt utslitt av hoggingen på Hovdetoppen i Gjøvik, og uansett hvor jeg går visualiserer jeg hvor deprimerende det vil bli etter UFO-landingen på toppen. Det er jo samme hvor man er, alle steder vil dette signalbygget lyse deg i øynene, hvor det sender ut megakraftige signaler, som er de stikk motsatte av egne verdier.

Deretter, når jeg kommer hjem til Grythengen, slås jeg til jorden av de overgrepene som har rammet enga mi, her finnes ingen rural verdighet tilbake. Først når jeg kommer inn i våningshuset senker pulsen seg, da mine forfedre har tatt tilflukt her.

I slike stunder er det godt å vite at det fremdeles eksisterer sunne og menneskelige miljøer i verden, som i Gamla stan i Stockholm. Heldigvis har jeg en hel del bilder herfra, de er som medisin for en herjet sjel.

Som jeg har sagt det før, det finnes kun to typer kultur, urban og rural. Blander man disse på noe vis, som i forskjellige avarter av det suburbane, har man ikke lenger kultur.

Videre er det kun en type arkitektur, den tidløse. Den modernistiske UFOen som de nå klargjør landingsplassen for på Hovdetoppen, er ikke arkitektur, men unatur.

Enda tristere er det hvordan menneskene har blitt, da det ikke lenger er noen som bryr seg om annet enn sin egen lille hageflekk.

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...