Wednesday, August 8, 2018

Vel-ferdens tid er forbi

Nå ble jeg enda mer overbevist om at min tipp-tipp-oldefar også var husmann, og at han ble med over på husmannsvelferden til det lovede land 73 år gammel, etter å ha frikjøpt denne plassen, hvor vi da i så fall har vært i minst 7 generasjoner, til sin sønn, min tippoldefar og den første frie fossemølling etter Olterudelva.

Etterkrigsgenerasjonen og velferdsstatens ødeleggelse av denne husmannsplassen, som var grendas velkomstsportal, samt raseringen av grendestien nå nylig mellom Holmstadsveen og Hongsætra, vitner om en slik mangel på respekt for husmannsfolket og deres delekultur, som blomstret på det sterkeste her i grenda gjennom fullbyrdelsen av den lutherske reformasjonen i allmenningene, at jeg nå står igjen med en rein forakt for hele etterkrigsgenerasjonens velferdsprosjekt. Ferden videre for grenda mi er i alle fall ikke noen vel-ferd!

- Fra hyggelig grendesti til nitrist skitrasemotorveg

Jeg ønsker overhodet ikke å være med videre på etterkrigsgenerasjonens velferdsprosjekt, til det har det ødelagt for mye, men det har jo uansett avskaffet seg selv gjennom et sinnsvakt byråkrati og nå til slutt med sin allianse med kapitalen.

Vel-ferden videre må gå med skuta til Terje Bongard (takk for klargjørelsen om begrepets maritime opphav) og hans InnGruppe-Demokrati (IGD). Her snakker vi skikkelig velferd!

Ferden etter grenda mi er ikke lenger en vel-ferd!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...