Thursday, August 2, 2018

Nordens Venezia er min hovedstad

Etter Barcode er ikke lenger Oslo min hovedstad, slik at Nordens hovedstad, Stockholm, nå er blitt min nærmeste hovedstad. For ikke å føle seg altfor identitetsløs, vil jeg forsøke å besøke min hovedstad en gang i året. Man trenger jo å kjenne seg litt hjemme en gang i blant.

Strandvägskajen er et vidunderlig alternativ til Barcode, hvor man blir nedbrutt som menneske, mens man her løftes opp som menneske. Det skal innrømmes at Karl Johan er bedre enn Drottningsgatan, som har en forferdelig og møkkete kvit belegningsstein, samt tragedien med Sergels Torg* midt etter gata, men du verden hvor godt Stockholm gjør seg ut mot sin vakre skjærgård. Så tittelen Nordens Venezia bærer den med rette!

Fotografiet ble svært skarpt, så zoom deg gjerne inn på detaljene hos Wikimedia.

-Wikimedia.

* Arkitekturupproret har planene klare for å tette denne skampletten, les mer om disse her.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...