Wednesday, August 1, 2018

Kremmerinnen på Skansen

Ja, det var litt av ei kremmerinne de hadde hyret inn for å stå i kolonialen på Skansen i sommer, og jeg kunne ikke dy meg for å tenke på hvordan det ville blitt hvis hun hadde fått sommerjobb på landhandleriet i Oladalen istedenfor, med Plassbakkallen, Jens Von Bustenskjold og Co, hun ville garantert satt hele Oladalen på hodet. Men det skal ikke forundre meg om Sigurd Lybeck allerede har skildret hvordan det hele kunne forløpt, med sin utrolige fantasi.

Hun var nokså blyg også, og så ut av vinduet da jeg tok bildet, hvilket var en lykke, da det lyste opp det vakre ansiktet hennes med mykt vinduslys. Selv synes jeg dette ble et nydelig omgivelsesportrett eller tidsportrett, var også heldig med at det ikke kom med noen moderne artifakter, som det gjerne blir på museumsbilder. Altfor ofte ligger det en mobiltelefon, et par solbriller eller annet, som ødelegger tidsperspektivet.

De blå kjeglene som henger i taket og står bak henne kunne hun fortelle at er stivnet sukker, og at man før i tiden hogget av biter av disse når folk skulle handle sukker.

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...